La place des femmes dans l’art et la culture
Publicat per Interacció el 30/10/2013 - 11:24 | Última modificació: 24/02/2015 - 13:20
Brigitte Gonthier-Maurin | França.Sénat
La Delegació del Senat francès pels drets de les dones i la igualtat d’oportunitats entre homes i dones presenta aquest informe elaborat per Brigitte Gonthier-Maurin sobre la situació de les dones en el sector de la cultura.
S’hi han identificat tres grans problemàtiques que cal combatre:
- Certs estereotips femenins que predominen en els continguts i productes culturals.
- La manca de visibilitat de dones creadores (autores, compositores, pintores, realitzadores, ...)
- La encara poca presència de les dones en els llocs de direcció.
L’informe formula una sèrie de recomanacions, com per exemple:
- Que l’Observatori per a la igualtat entre homes i dones dins l’àmbit de la cultura i la comunicació del Ministeri de Cultura i la Comunicació publiqui informes anuals amb dades sobre l’estat real de la qüestió.
- Promoure campanyes publicitàries que reivindiquin el paper i la importància de la dona en els diferents sectors culturals.
- Desenvolupar en les escoles d’ensenyaments artístics i periodisme mòduls pedagògics específics per conscienciar a l’alumnat sobre aquesta qüestió.
- Demanar a les institucions i els centres d’ensenyaments artístics que recuperin la memòria de dones creadores oblidades i les seves obres.
- Establir mecanismes i òrgans de vigilància dels estereotips femenins en els mitjans de comunicació i canals de continguts culturals.
- Confiar al Ministeri de Cultura i la Comunicació la redacció d’una ‘carta per a la igualtat’ que comprometi als agents culturals signants a vetllar pels estereotips femenins que emanen de les seves produccions, a promoure la producció de les dones creadores i a garantir la seva presència en, aproximadament, un terç de les seves programacions i emissions, i a vetllar per una representació equilibrada de les dones dins els organigrames institucionals.
- Fixar un objectiu de representació equilibrada de les dones a totes les administracions culturals i sistematitzar l’elaboració de candidatures paritàries.
- Premiar aquells mitjans de comunicació que desenvolupin alguna iniciativa destacada per promoure a les dones creadores.
- Involucrar la societat civil en el control de la imatge de la dona en els mitjans de comunicació i productes culturals. Cal establir mecanismes per canalitzar les denúncies en aquest sentit i valoritzar aquelles associacions o iniciatives que treballin en defensa dels drets de les dones.
PDF La place des femmes dans l'art et la culture : le temps est venu de passer aux actes
Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris
Grups de treball:
Centre d'Informació i Documentació - blog de Interacció
- 1805 lectures