espais d'arts escèniques

Informe 2022 de les programacions del Circuit de la Xarxa d’espais escènics municipals


Oficina de Difusió Artística | Diputació de Barcelona
  
 
Les dades i els indicadors dels teatres i auditoris que participen del Circuit de la Xarxa d’espais escènics municipals de la Diputació de Barcelona, assoleixen el 2022, els seus millors resultats pel que fa a funcions programades. Enguany més d’una tercera part dels municipis de la demarcació de Barcelona, han participat al Circuit i han realitzat un total de 2.049 funcions als espais escènics municipals. La despesa en contractació d’espectacles ha augmentat un 9,6% respecte el 2021, tot i que encara es situa per sota de la inversió realitzada l’any 2019 (-7,3%).

Guia definitiva per a una gestió escènica sostenible


Theatre Green Book
 

Vivim en emergència climàtica. El teatre qüestiona, provoca i reflecteix les preocupacions d’una societat que s’enfronta a grans canvis i pot, per tant, exercir un paper fonamental per abordar la crisi climàtica. Si volem formar part de la conversa més important a la qual s’enfronta la humanitat cal que adaptem les pràctiques que s’han desenvolupat durant anys.

Informe 2021 de les programacions del Circuit de la Xarxa d’Espais Escènics Municipals

Oficina de Difusió Artística | Diputació de Barcelona
 
 

Els resultats de l’any 2021, posen de manifest, l’aposta dels espais escènics municipals per recuperar l’activitat, després de l’aturada de l’any 2020 per la crisi sanitària del COVID-19, en un context marcat, encara, per l’impacte de la pandèmia. Malgrat la reducció d’aforaments, les limitacions horàries, els confinaments municipals i les mesures sanitàries, a nivell global, el Circuit va assolir el 2021 els seus millors resultats pel que fa a les xifres de participació de municipis i funcions programades.

Informe 2020 de les programacions del Circuit de la Xarxa d’Espais Escènics Municipals


Oficina de Difusió Artística (ODA) | Diputació de Barcelona
 

El tancament dels espais escènics i les restriccions derivades de la Covid-19 durant gairebé quatre mesos en 2020, han provocat la caiguda del 35,5% de les funcions programades als espais escènics municipals de la demarcació de Barcelona. Aquest descens s’ha donat de forma global a tots els indicadors, però ha estat més accentuat en el nombre d’assistents (cau un 55%)  i ingressos (59,5%) que en les funcions programades i la despesa efectuada pels ens locals, recolzades per les mesures extraordinàries dutes a terme per l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona destinades a garantir la continuïtat de l’activitat cultural dels municipis.

La remodelació i ampliació del teatre municipal de Les Roquetes estarà enllestida el juliol vinent


El nou equipament, batejat com La Bòbila, dotarà el municipi d’una programació d’arts escèniques estable de qualitat i permetrà recuperar al nucli l’oferta de cinema.
 

Estudi sobre el futur teatre municipal de Canet de Mar

En el marc de l'assistència i la cooperació tècnica que la Diputació de Barcelona presta als ajuntaments de la demarcació, l'Àrea de Cultura té com a objectiu donar suport tècnic i aportar visions territorials als municipis en la definició i l'aplicació de polítiques culturals.

El Centre d’Estudis i Recursos Culturals (CERC) és el servei encarregat de l’assessorament cultural als ajuntaments en el moment d’establir nous processos de dinamització i transformació cultural, socials i econòmics al territori.

Entre d’altres actuacions, s’elaboren estudis específics d’equipaments culturals que detecten les mancances i oportunitats per tal de poder establir propostes a curt, mitjà i llarg termini. L’objectiu és millorar-ne l’ús, la programació i la posició estratègica en el marc general dels equipaments i les actuacions del municipi.
 

Òpera de kebab

Les classes socials, històricament han dividit les societats en funció del seu estatus, ja fos per condició econòmica, cultural o d’origen. Factors que sempre han estat estretament relacionats. El rebuig a la diferència, al desconegut, és redundant a l'espècie humana, com es tradueix en l’expressió artística.

Espais en viu

Live DMA | Creative European Programm for the European Union

La música en viu, es fa veritablement viva quan és capaç d’arribar als circuits i espais més petits, ja siguin bars o cafeteries, ateneus o petites sales de concerts. D’aquesta manera els músics ho tindran més fàcil per donar-se a conèixer i arribar a nous públics.

Audience Explorations: Guidebook for hopefully seeking the audience

IETM International Network for Contemporary Performing Arts

El desenvolupament de públics és un concepte de difícil definició, depenent de l’òptica de les persones i de contextos diferents, fins i tot dins d’una mateixa organització. Molts artistes i professionals de l’esfera cultural, a més, miren aquest terme amb recel, com si es tractés d’un sinònim de retorn de la inversió.

L’IETM publica aquesta guia per convidar el sector a aprofundir en el món dels públics, què signifiquen i repensar el seu desenvolupament d’una forma propera amb la ciutadania, tot i evitant aportar solucions màgiques per augmentar la presència de públics, però oferint eines i suggerint accions a dur a terme per connectar millor amb ells, en relació als valors i missions de cada projecte.

Un model de gestió híbrid de museus i institucions culturals a Barcelona

Joaquim Rius Ulldemolins | Museum management and curatorship, vol. 31, Núm. 2, p. 178-192

Article que analitza els diferents graus d’hibridació dels principals museus i institucions culturals de la ciutat de Barcelona. Segons l’anàlisi, només una minoria poden classificar-se com a enterament públics o privats, la majoria combinen elements dels dos àmbits. L’article explica també les causes que han provocat l’emergència d’aquest model de gestió híbrida a Barcelona i la seva relació amb la política cultural adoptada per la ciutat en un context de major centralitat de les polítiques culturals locals.