Anuari de la música 2013

Enderrock , Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC)

L'Anuari  ofereix les últimes dades sobre el consum musical a Catalunya elaborades pel Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, i analitza l’evolució de la inversió pública i la facturació del sector privat en la indústria de la música en directe, les vendes digitals i físiques de la indústria discogràfica, i l’exportació i el comportament de fires i mercats. Finalment, analitza l’estat de la qüestió en el pop-rock, la cançó d'autor, el folk, el jazz, la clàssica, les orquestres i conjunts i la música infantil i espectacles per a públic familiar.

Hi inclou articles de Jordi Gratacòs, president de l'ARC; Ferran Mascarell, conseller de Cultura; Carles Duarte, president del CoNCA; Esteve León, gestor cultural; el batlle de Girona, Carles Puigdemont; i reflexions de músics i experts de tots els àmbits de la cultura musical. També recull entrevistes a Jaume Ciurana, tinent de batlle de Cultura de Barcelona i president de l'ICUB; Jordi Sellas, director general de Creació i Empreses Cuturals de la Generalitat; i Joan Albert Amargós, conseller de la junta directiva de la SGAE. 

Tot seguit es desglossen algunes de les dades més rellevants que s’hi ofereixen

Per quart any consecutiu, el públic de la música en directe a Catalunya ha tornat a caure. En concret, el 2012, els espectadors de concerts van caure fins als 5,4 milions, un 27% inferior als 7,4 de l’any anterior i un 47,57% menys que els 10,3 del 2010. Aquest últim és un percentatge més alt que la crescuda d’espectadors del 46,2% experimentada entre 2005 i 2008. En els darrers quatre anys, doncs, Catalunya ha perdut més la meitat de públic de la música en directe. A més, l’assistència a concerts ha passat del 16% de la població al 33,8% en quatre anys, tot i que n’ha disminuït la freqüència.

Per altra banda, el nombre de concerts celebrats durant el 2012 va baixar un 20,72% (de 13.000 a 10.300), i la facturació va caure un 12,83% (de 80,3 a uns 70 milions d’euros), cosa que ha provocat el tancament del 13% d’empreses del sector. En canvi, els ingressos generats pels drets d’autor de la música en directe es van incrementar un 10,1%, però pel cobrament de factures pendents de l’Administració.

Les xifres més positives les assoleixen els festivals. Així, els principals deu grans esdeveniments musicals dels Països Catalans van augmentar el públic un 4,1% (el 2011 va ser un 47,5%). Si l’anàlisi es fa sobre els 30 principals festivals de pop-rock, però, l’assistència durant el 2012 es va estancar, quan l’any anterior va pujar un 26,6%.

Pel que fa a la producció discogràfica, durant el 2012 els segells catalans van facturar 16,5 milions d’euros (un 1,23% més que els 16,3 de l’any anterior), incrementant així les vendes per tercer any consecutiu. A més, la davallada de la facturació del suport físic es compensa en escreix amb l’increment del 247,4% de les vendes digitals.

Segons destaca l’Anuari, el paper dels mitjans com a distribuïdors de discos i promotors d’artistes catalans ha revolucionat el sector. Amb tot, les edicions de música en català s’han reduït un 6,9%. En el cas de la indústria discogràfica, cal recordar que abans de l’IVA al 21% ja el tenia del 18, amb la qual cosa la pujada no ha estat tan pronunciada com la dels concerts.

A la crisi que pateix el sector, tampoc hi ajuda la caiguda de les aportacions de les administracions públiques. En total, l’any passat es van destinar 8,68 milions a promotors i discogràfiques, un 22,35% menys que el 2011. Més concretament, la Generalitat ha reduït el pressupost al sector un 15,6%; en el cas de l’ICEC, la retallada ha estat del 21,4%. Per la seva part, la Diputació de Barcelona va incrementar les partides de l’ODA en un 3,5%.

Com a contrapunt a les retallades, durant el 2012 es van multiplicar les iniciatives de micromecenatge. Si el 2011, la plataforma Verkami va acollir un total de 162 projectes musicals dels quals un 80% van acabar reeixidament, l’any passat se’n van fer possibles 228 de 300 projectes presentats. En total van recaptar una mica menys del milió d’euros, gairebé el doble que el 2011.


PDF L'Anuari de la Música 2013



Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris