Enquesta Òmnibus 2015, sobre el consum i la participació cultural a Catalunya
Xavier Redondo, Mireia Buenaventura | Gabinet Tècnic. Departament de Cultura. Generalitat de Catalunya
El català ha crescut com a llengua de consum de llibres, cinema i teatre. Segons dades de l'enquesta Òmnibus 2015, realitzada pel Centre d’Estudis d’Opinió (CEO), un 35,4% dels catalans prefereix la llengua catalana a l'hora de llegir llibres, xifra que suposa 3,8 punts percentuals més que a la darrera onada de l'any passat. També ha augmentat el consum de llibres en castellà, que enguany és del 42,6%, que són 3,9 punts més que l'edició passada.
Pel que fa al cinema, també ha augmentat la demanda del català i el castellà. Aquest any les dades marquen que un 22% prefereix veure cinema en català, 1,1 punt més que fa un any, i un 45% el prefereix veure en castellà, 3,5 punts respecte de l'any passat.
En el sector del teatre és on la llengua catalana té més presència. El 37,5% de la població escull veure espectacles en català, 3 punts més que en l'enquesta anterior, i el 29% escull fer-ho en castellà, 3,3 punts més que fa un any.
La música és l'únic àmbit on el català ha disminuït lleugerament com a preferència. Aquest any, un 8,1% prefereix escoltar música catalana, 3,1 punts menys que el 2014. També han disminuït les persones que prefereixen escoltar música en castellà, que enguany són el 15,6%, que suposa 2,3 punts respecte a l'anterior enquesta. En canvi, ha augmentat de forma notable la gent que opta per escoltar música en altres llengües. Ho prefereix un 49,4% dels catalans, 7, 4 punts més que l'any passat.
L'estudi també revela dades sobre el consum i els hàbits culturals, com ara quines són les activitats culturals més freqüentades pels catalans: el cinema (45,5%), museus i exposicions (33,3%), festes tradicionals (30,2%), xerrades i conferències (29,3%), i monuments i jaciments (26,7%).
Pel que fa al consum cultural mitjançant internet, un 57% accedeix a més continguts en línia gratuïts gratuïts (nou dècimes més), i un 19,4% accedeixen a més continguts en línia de pagament (un increment de 8,3 punts). A més, un 58,5% busca ofertes per anar al teatre, al cinema i als concerts (un augment d’1,7 punts), i un 47,7% només va al cinema o al teatre si pot obtenir descomptes (9,6 punts més). Segons l'enquesta, un 56% ha reduït la despesa en productes i serveis culturals (una reducció de 3,4 punts respecte l’anterior onada), però en canvi un 32,1% dels catalans ha incrementat les visites a les biblioteques (un increment de 6,4 punts).
PDF Destacats òmnibus de la Generalitat de Catalunya. 2015
Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris
- blog de Interacció
- 3189 lectures