Com promoure la participació artística local? Experiències des d’Anglaterra

England Arts Council – Dep. for Communities and Local Government (DCLG)

La integració de la comunitat és sovint un procés orgànic que no es pot crear artificialment des de l’administració. Aquest és el punt de partida d’aquest programa de l’Arts Council England (ACE) que recolza i posa de relleu bones pràctiques artístiques i culturals que tenen com a finalitat augmentar la participació, construir uns valors comuns i promoure la integració social.

Aquest projecte es va dur a terme entre 2014 i 2016 a quatre ciutats angleses (Birmingham, Bradford, Bristol i Burnley) i va comptar amb la col·laboració de 355 voluntaris locals.


Arts and Communities Programme

Amb l’objectiu de fer possible la participació en els projectes artístics comunitaris de gent provinent de diverses realitats i fomentar el sentiment de pertinença i els valors comuns, el programa va subvencionar totalment aquests projectes artístics locals.

La clau per aconseguir una gran implicació de la comunitat va ser la promoció dels aspectes més «socials i divertits» de les accions, en lloc d’un enfocament més artístic que hagués funcionat com una barrera a la participació.

Aquestes pràctiques permeten a la societat local apoderar-se i ser partícips dels processos de codisseny de projectes artístics. Segons l’informe, el resultat va comportar un impacte positiu en la construcció de comunitats més diverses i més fortes, per això l’Arts Council ha difós l’aprenentatge adquirit per inspirar altres ciutats per al desenvolupament de polítiques culturals de proximitat.

El document analitza amb detall les quatre experiències, que posen en relleu valors cívics i altres temes rellevants com la salut mental, la convivència en un país nou, la percepció de les discapacitats, la violència domèstica, la pressió social i la pobresa o l’intercanvi de tradicions culturals entre diverses religions. Amb tot, el més important, segons l’organització, era «centrar-se en la part més festiva d’aquests tipus d’esdeveniments per involucrar a la comunitat».
 

Arts and Communities Programme


Per aprofundir en aquest tipus d’experiències que situen els espectadors al centre de les polítiques, us aconsellem la lectura de l'article «Is Marketing About The Customer Or The Product?», publicat al blog de l’expert en màrqueting de les arts Trevor O'Donnell, en què apunta: «Here’s the deal. If you don’t connect with people at the level of their needs and desires, you can’t move them [...]».


PDF Arts and Communities Programme - Report 2017

HTML «Is Marketing About The Customer Or The Product?»


Inicieu sessió registreu-vos per a enviar comentaris