Els meus millors consells, de Jordi Baltà Portolés

Cada mes, Interacció, inclou un membre de la comunitat que comparteix les seves recomanacions principals de bones lectures, persones per seguir o pòdcasts per escoltar.

Aquest mes, Jordi Baltà Portolés, consultor, investigador i formador en matèria de polítiques i gestió cultural a Trànsit Projectes, comparteix les seves lectures imprescindibles, les coses que cal escoltar i la gent a seguir!

1. Escolto: Al llarg del dia acostumo a escoltar bastanta música i ràdio tradicional. En música, em deixo recomanar, entre d’altres, per la selecció mensual que fa la revista Songlines. En ràdio, a més d’informatius escolto coses com El celobert de Lluís Gavaldà a iCat. No soc gaire de pòdcasts, però darrerament m’ha agradat molt l’entrevista de Mentrimentres amb Marina Garcés, a propòsit de la reedició d’Un món comú, que aporta moltíssimes idees per pensar-hi força estona. També em va interessar la sèrie ¡El arte no calla!, sobre drets humans i cultura a Amèrica Llatina, elaborada pel programa Artists at Risk Connection del PEN.

2. (Re)lectura: Estic llegint L’altre món rural, un llibre editat per Rosa Cerarols i Joan Nogué a Tigre de Paper que recull nombroses reflexions i experiències actuals que transformen la nostra imatge del món rural a Catalunya. Darrerament m’ha interessat molt també el recull sobre migracions, diversitat i cultura popular catalana que ha coordinat Oriol Cendra a la revista Canemàs, i tinc ganes de llegir el monogràfic sobre cultura i gèneres que han editat Marta Casals i Anna Villarroya a la revista Debats. Pel que fa a les coses que rellegiria, durant anys vaig retornar periòdicament a fragments de Des dels marges, un informe europeu sobre cultura i desenvolupament en el qual havia participat l’Eduard Delgado i que va publicar Interarts a finals dels anys 90, i que encara aporta moltes idees útils.

3. Algú que trobo molt interessant: A les xarxes socials, m’agrada molt seguir gent com la Sara Whyatt, que recull notícies en matèria de llibertat d’expressió artística; en Gerard de Josep, que aporta reflexions molt interessants en matèria d’educació i altres temes; l’Anabel Roque Rodríguez, que parla de temes socioeconòmics i de gènere en les arts visuals; i en Kai Brennert, que té un newsletter molt ben fet sobre cultura, desenvolupament i avaluació de projectes, un d’aquells que mai no pots acabar de llegir perquè hi ha massa enllaços interessants. D’altra banda, a l’assignatura sobre diversitat cultural i desenvolupament que faig al Grau en Relacions Internacionals de Blanquerna fem un exercici al voltant de la conferència “Music saved my life”, d’Arn Chorn-Pond, un dels fundadors de l’organització Cambodia Living Arts. És una història molt emotiva. Com ell, em semblen admirables les persones que impulsen projectes per millorar la vida d’altres a través de la cultura i per ser coherents amb els valors i les experiències pròpies.

4. Seguiu aquestes organitzacions: Des de fa anys em sembla molt important la tasca de Polièdrica en relació amb la cultura, les arts i el desenvolupament comunitari. També la que fan organitzacions com ARTransforma per fomentar l’accés a la cultura per a tothom, i per explicar-ho posant noms a les persones que hi participen. D’altra banda, entre els molts butlletins que rebo, em sembla molt ben fet el del Consell Internacional de la Música, que recull notícies i articles de tot el món al voltant de la relació entre la música i l’educació, la política, la tecnologia o l’economia. Sovint també trobo articles interessants a ArtsHub, un portal australià que tracta qüestions de desenvolupament professional, diversitat i inclusió, entre moltes altres qüestions; i a Culture360, el portal de la Fundació Asia-Europa (ASEF), que recull novetats i articles sobre les relacions culturals entre els dos continents, així com sobre projectes poc coneguts, sobretot d’Àsia. A nivell de recerca, trobo molt interessant la tasca que està fent el Centre for Cultural Value al Regne Unit, tant pel que fa als temes tractats (cultura, salut i benestar; impactes de la COVID-19, etc.) com pel que fa als formats de difusió.

5. Això em manté despert a la nit: La veritat és que, en general, dormo força bé. Alguna nit ens desperta el nostre fill, que encara no té tres anys, però per sort tampoc no passa gaire sovint. Amb tot, també és cert que sovint vaig a dormir tard; estic mirant d’acabar la tesi doctoral, i dedico força nits a llegir, redactar i revisar textos.

6. Articles Interacció: M’agraden molt, entre d’altres, els articles que posen en connexió diverses referències bibliogràfiques i experiències al voltant d’un tema, com el recull de fa uns mesos al voltant de la governança i la gestió comunitària de la cultura, o aquest sobre polítiques culturals basades en els drets culturals, que inviten a ser explorats i rellegits. Interacció també m’ajuda a estar el dia de moltes noves publicacions, i n’agraeixo molt la feina.