Articles sobre indústries creatives i culturals

Creative industries journal

Obre aquest número un article de Francisco Marco-Serrano, Pau Rausell-Koster i Raúl Abeledo-Sanchis sobre la relació entre el producte interior brut i la intensitat d’ocupació en les indústries culturals i creatives. Segons els autors, durant la última dècada s’ha afirmat de manera generalitzada que les indústries culturals i creatives són un motor per al creixement econòmic de les regions, però consideren que es tracta d’una relació controvertida i que demanda més proves i evidències. En aquest article presenten un marc conceptual que pot ajudar a testar la possible causalitat entre la generació de producte interior brut i l’índex d’ocupació en els sectors culturals i creatius. Els resultats determinen que existeix una clara retroalimentació entre aquestes dues variables.

El segon article proposa una definició intersectorial de l’entreteniment que fa referència a un tipus de cultura comercial basada en l’audiència. I  traça tres perspectives del concepte d’entreteniment des de tres punts de vista (industrial, com a model de negoci; acadèmic, com a categoria de consum cultural emprada per productors i consumidors; i psicològic, com a espai que serveix a l’individu per a esbargir-se).

El número inclou també dos articles que expliquen el paper del sector de les indústries culturals i creatives en dos models de desenvolupament regional. El primer, a la regió metropolitana de Macao, una regió que ha experimentat un creixement econòmic molt ràpid i vulnerable basat en la indústria de l’entreteniment, dels jocs i del turisme i amb uns ingressos que depenen quasi exclusivament del joc. Ara Macao busca un model sostenible que s’articuli amb altres sectors complementaris dins les indústries culturals i creatives. El segon article analitza el sector de les indústries culturals i creatives a l’àrea metropolitana de  Cairns (Queensland, Austràlia). Es tracta d’un centre urbà reconegut per la seva reputació internacional com a destinació turística. La investigació intenta identificar estratègies potencials per tal que el sector de les indústries creatives i culturals juguin un paper més notori en el desenvolupament d’aquesta regió del nord d’Austràlia.

Sumari: Creative industries journal, Volume 7, Issue 2, 2014

Podeu consultar aquest i altres números de Creative industries journal al Centre d’Informació i Documentació

Si sou membre d'Interacció, per fer peticions d’articles escriviu un missatge privat al Centre.

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris