Com estimular l’arribada de públic familiar a museus
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte | Secretaria General Técnica – Subdirección General de Documentación y Publicaciones
El Laboratorio Permanente de Público de Museos ha considerat essencial l’estudi del segment de públic familiar, ja que el museu necessita les famílies i a la inversa. I perquè? Doncs perquè els hàbits culturals s’inicien en l’àmbit familiar. Tot i que molts equipaments museístics posen en marxa activitats destinades al públic familiar, “és evident que existeix una distància entre els museus i les famílies”. Aquest informe estudia la relació entre aquests des de l’àmbit teòric i després mitjançant una aproximació qualitativa.
«Conociendo a los públicos: un análisis de la visita al museo en familia» utilitza un concepte molt ample de família, incloent tots els grups formats per adults i infants menors (fins 12 anys). La metodologia emprada per a la investigació consisteix en la realització de quatre focus groups al novembre de 2015 captats a museus de la ciutat de Madrid. Les conclusions de l’estudi, que descriuen les característiques dels grups familiars enquestats però extrapolant-les al públic familiar en general, destaquen l’heterogeneïtat de la seva composició. També inclou les barreres d'accés (principalment la falta de temps i en menor mesura la falta de diners) i l’escassa adequació dels serveis complementaris per a famílies.
És interessant pels equipaments museístics consultar l’apartat de ‘Recomanacions’, ja que en ell es troba un decàleg que pot implementar-se per a incentivar la visita de públic familiar, el resumim així:
- Programació d’activitats conjunta per a famílies, per a donar importància al fet de compartir en família, estar plegats
- Difusió del coneixement entre l’aprenentatge i l’entreteniment, per a promoure el gaudi a través de la implementació del saber.
- Servei d’assessoria per afrontar una visita al museu amb infants, per a facilitar que els acompanyants majors tinguin més recursos en la visita.
- Disseny adequat a l’edat, per a estimular a tots els membres del grup familiar que és intergeneracional. Cal prendre atenció a interessos i gustos de tots i totes.
- Tenir en compte als avis i àvies, aquests es constitueixen com “els nous pares” i és necessari tenir-los presents.
- Logística adaptada en els serveis complementaris, les famílies són importants usuàries de zones de descans, cafeteria, lavabos i botiga, pel que aquests espais han de tenir la seva presència en consideració.
- Ser més flexibles, pel que fa a la rebuda i control (més amables que controladors), als horaris i dies específics i als espais per a famílies.
- Enfortiment de les experiències prèvies, que és el pas inicial per a la fidelització. Pot centrar-se en els adults acompanyants però també en el servei escolar.
- Preus familiars i assequibles, per a trencar la barrera d’accés econòmica.
- La importància de l’avaluació, per a poder estudiar l’impacte de les implementacions i conèixer el públic.
Als annexes també podem trobar la descripció de serveis familiars interessants com els de Victoria & Albert Museum, Museo del Prado, Museo Nacional de Antropología o Museo Sorolla.
PDF «Conociendo a los públicos: un análisis de la visita al museo en familia»
HTML «Conociendo a los públicos: un análisis de la visita al museo en familia»
Inicieu sessió o registreu-vos per enviar comentaris.
- blog de Interacció
- 3601 lectures