Reptes i riscos a l’hora de crear audiències en línia per orquestres simfòniques

Bianca Oertel | Arts Management & Technology Laboratory

Si en el seu article anterior, Bianca Oertel explicava com crear audiències en línia per orquestres simfòniques, en aquest analitza alguns dels reptes i riscos potencials associats a aquesta pràctica, com els problemes de finançament, de personal i de temps,  així com les barreres tècniques i qualitatives dels projectes.

Problemes de finançament, de personal i de temps

Segons l’enquesta ‘Arts organizations and digital technologies’ realitzada pel Pew Research Center en 2012, la majoria de professionals entrevistats van identificar el cost, el temps i el dèficit de persones preparades com els principals obstacles a l’hora d’adoptar les noves tecnologies digitals. Produir i distribuir retransmissions digitals pot ser molt costós en temps i diners. S’ha de comprar equipament tècnic i en ocasions implica involucrar personal extra. Finançar aquests projectes amb subvencions no sempre és possible perquè tant les tecnologies com les expectatives dels consumidors canvien constantment. Pot passar que en arribar la subvenció el mercat hagi canviat i el projecte hagi quedat desfasat.

Barreres tècniques

Les dificultats tècniques es poden donar tant per part de les orquestres com de  les audiències. Pel que fa a les orquestres, necessiten una producció audiovisual experta i les sales de concerts han de tenir bones condicions per situar la càmera i bona llum cinematogràfica. També cal tenir en compte que les filmacions de concerts simfònics poden resultar avorrides si només es basen en tomes llargues als músics. Pot arribar un moment en què una possible esquerda en el sostre resulti més interessant que els propis músics.

Des del punt de vista dels espectadors, les connexions lentes o interrompudes a internet, els equips informàtics obsolets o els coneixements informàtics insuficients poden afectar de manera negativa a les seves experiències en línia. L’autora assenyala que hi ha organitzacions com la Berlin Philharmonic que ja ofereixen assistència en línia per resoldre qüestions tècniques i ajudar els usuaris a testejar els seus equips informàtics i detectar si compleixen les especificacions mínimes abans de tramitar la subscripció als seus serveis en línia.

Qualitat

Directament relacionades amb les barreres tècniques s’hi troben les qüestions relatives a la qualitat digital. Per a la Philharmonia Orchestra la qualitat de les retransmissions digitals o en línia és una de les seves principals preocupacions i volen intentar igualar la qualitat de la producció musical. Així mateix, destaquen que per garantir aquesta bona qualitat de les produccions digitals cal un finançament suficient, un personal entrenat i disposar de l’equipament tecnològic més avançat.

Altres aspectes que afecten a la qualitat de l’experiència en línia i que estan més enllà del control de l’organització són els dispositius emprats (telèfons o televisor intel·ligents, tabletes, portàtils, ...), el tipus de connexió a internet, la localització o entorn des d’on es visiona el concert o l’atenció individual que presti cada usuari.

Segons l’autora, aquests són només alguns dels reptes i riscos de la creació d’audiències en línia i demana als professionals que hagueu desenvolupat  pràctiques en aquest sentit que hi aporteu els vostres comentaris o experiències.

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris