Llibre Blanc de la Música 2013

IDEC-Universitat Pompeu FabraPromusicae

L’Associació de productors Promusicae ha presentat el 'Llibre Blanc de la Música 2013' elaborat  per l’IDEC-Universitat Pompeu Fabra. Segons les dades del Llibre, la música va representar l'any passat el 0,49% del PIB espanyol, després de generar uns 5.000 milions d'euros, la majoria de forma induïda, és a dir, per l'aportació de la música a indústries i sectors que la necessiten per desenvolupar la seva activitat. De forma directa, la música va generar 907 milions d'euros, xifra que va suposar una reducció de 61 milions respecte a l'any anterior. 

D'aquest total, el 58% va provenir de la música en directe, que va passar de 530 milions el 2011 a 525 milions el 2012. Si es tenen en compte tots els ingressos (venda física, digital i drets), Espanya se situa en el setè lloc en el mercat europeu de la música, al darrere del Regne Unit, Alemanya, França, Itàlia, Holanda i Suècia.

El Llibre Blanc apel·la  a la intervenció del poder polític. Recorden que només un 6% de les ajudes de foment del Ministeri de Cultura es destinen a la música i reclamen tant una més contundència en les accions contra la pirateria com una nova llei de propietat intel·lectual que protegeixi els drets del productor com una figura central del procés.

Els principals resultats observats a l’informe són:

  • les vendes de música en format físic van suposar el 2012 un 66% del total, mentre que en el digital van arribar a un 34%, un percentatge que va ser del 46% en el primer semestre d'aquest any;
  • malgrat la caiguda dels ingressos del suport físic (141,1 milions d'euros el 2012 davant els 148,6 milions del 2011), la tendència és l'estabilització;
  • el CD, que segueix sent el suport majoritari, va perdre un 8,1% de vendes, fins a situar-se en 11,3 milions d'unitats;
  • les vendes de música en format digital  van augmentar de nou la seva presència, encara que respecte a anys anteriors també s'observa una moderació del creixement. El 2011 va tenir vendes per 46,4 milions d'euros el 2011 davant els 48,3 del 2012;
  • els serveis d'escolta per  subscripcions com Spotify i Deezer es revelen com la clau principal de l'ascens, amb un 38% de la quota del mercat digital. Es converteixen així en la seva principal font d'ingressos, que pràcticament han duplicat, al passar de 9,5 milions el 2011 a 18,5 el 2012;
  • les descàrregues d'internet a través de botigues com iTunes representen un 30% de la quota de mercat i 13 milions d'euros davant els 12,6 milions d'euros que van generar el 2011;
  • Finalment, l''streaming' baixa per primera vegada, de 16,5 a 11,7 milions.

PDF   Libro blanco de la música en España 2013

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris