El programa IntersECCions, objecte d’investigació
El programa IntersECCions, impulsat per l'Ajuntament del Prat de Llobregat des del 2016, una iniciativa que uneix els àmbits de l'educació i la cultura per fomentar la transformació social i comunitària en el focus científic internacional. IntersECCions desenvolupa projectes, laboratoris i entorns d'aprenentatge en cinc àmbits de coneixement: lectura, impuls de l'anglès, educació en les arts, coneixement de la ciutat i coneixement científic, tecnològic i digital
La publicació científica britànica Journal of Professional Capital and Community s’ha fet ressò d'un dels pilars de les polítiques educatives públiques del Prat. El programa IntersECCions, un programa educatiu global que treballa l’educació i la cultura de forma transversal i comunitària amb l’objectiu d’enfortir i ampliar les oportunitats educatives dins i fora dels centres educatius ha estat objecte d’investigació.
L’article “Dimensions del lideratge escolar que fomenten el desenvolupament d’ecosistemes d’aprenentatge. Els casos de l’”Scuola Diffusa” (Reggio Emilia, Itàlia) i “Interseccions” (Catalunya, Espanya)”, descriu el context en què sorgeix el programa i en destaca que pretén aprofitar el teixit cultural social existent per fomentar una educació més inclusiva i accessible. La publicació n’explica l’estructura i el funcionament i ressalta que involucra 31 centres educatius, 12 centres culturals, 2 escoles d’art, 6 associacions de famílies i una àmplia xarxa d’entitats socials.
La investigació subratlla que es van desenvolupar estratègies pedagògiques inclusives que van ser adoptades pels centres culturals, que es van generar recursos com una guia de comunicació inclusiva per a les institucions culturals i evidencia que el programa ha causat un impacte positiu en la inclusió social i educativa. L’article conclou que IntersECCions és un exemple de lideratge ecològic i distribuït, fonamental per al desenvolupament d’ecosistemes d’aprenentatge que transcendeixen els límits tradicionals de l’escola, que ha aconseguit transformar l’educació al Prat de Llobregat en integrar a actors diversos de la comunitat.
Podeu consultar i descarregar-vos l’article:
Iglesias Vidal, E., Landi, L., Jornet, A., Damiani, P. i Esteban-Guitart, M. (2025), "School leadership dimensions that foster the development of learning ecosystems. The cases of the “Scuola Diffusa” (Reggio Emilia, Italy) and “interseccions” (Catalonia, Spain)". Journal of Professional Capital and Community.
DOI: 10.1108/JPCC-05-2024-0066
_____________________________________________________________________