IJABER, la nova revista científica sobre l’educació en les arts


Arte-facto | J. M. Mesias Lema (dir.)
 

Donem la benvinguda a una nova revista científica dedicada a l’educació basada en les arts, IJABER - International Journal of Arts-based Educational Research. Es tracta d’una publicació de caràcter semestral que ha estat promoguda pel grup de recerca Arte-facto de la Universidade da Coruña (UDC), especialitzat en processos artístics contemporanis, patrimonials i de mediació cultural en contextos educatius, que ara dona llum al seu primer número.

D’aquesta publicació podem esperar articles científics de qualsevol disciplina artística centrats en la reflexió sobre la qualitat de la formació docent, l’experiència estètica, l’art contemporani, la diversitat cultural, la inclusió i identitat en el discurs visual i l’artivisme com a agent de transformació social en educació.

Els textos inclosos en aquest primer número de la revista repassen temes com la fotografia contemporània, la moda, el dibuix tècnic i les xarxes socials, la transformació urbana i la participació ciutadana i, és clar, l’educació artística. Us fem un petit tast d’aquests continguts Us fem un petit tast d’aquests continguts.

L’article La fotografía en la investigación educativa basada en las artes, signat pel director de la publicació José M. Mesías-Lema, aprofundeix a través del projecte col·laboratiu 'Maneras de hacer mundos' de la UDC i la Universitat de València, en els discursos docents, les seves metodologies i el pensament mitjançant accions performatives lligades a la pràctica fotogràfica.

Partint des de la forma més actual i estesa de la fotografia, Recrear el selfie. Estrategias educativas para la reflexión creativa y la reconstrucción simbólica de la identidad  analitza els usos de les xarxes socials, l’autorepresentació i la seva influència en les pràctiques artístiques contemporànies, l’exhibició de la intimitat, el relat fotogràfic o la projecció de la identitat a través de la fotografia.
 
 

Experimentació d’alumnes amb la fotografia. IJABER

Experimentació d’alumnes amb la fotografia. IJABER
 
 

La representació gràfica i de l’espai i la seva relació amb àmbits com la moda són els elements que desgrana l’article Nuevas posibilidades del dibujo técnico a través de una investigación educativa basada en las artes que, partint de les inquietuds dels estudiants i de l’univers surrealista de M. C. Escher, repensa les possibilitats del dibuix tècnic.

Les pràctiques artístiques lligades a la transformació urbana es veuen també reflectides en articles com Hackeo urbano: prácticas artísticas para una mediación educativa y ciudadanía pro-activa, el qual se centra en el rol actiu que adopten els ciutadans mitjançant iniciatives artístiques que intervenen en la regeneració d’espais urbans aliens a les polítiques urbanístiques, o Deriva urbana como pedagogía en aulas de arte, que reflexiona sobre la pràctica de la deriva urbana com a catalitzadora per generar processos, pràctiques artístiques o reflexions al voltant dels elements que configuren els espais físics i conceptuals.
 
 

“Barna sobre ruedas” acció-taller de Basurama i Makea Tu Vida a la Plaça dels Àngels. Basurama.org

"Barna sobre ruedas" acció-taller de Basurama i Makea Tu Vida a la Plaça dels Àngels. Basurama.org

 


 


 
Podeu consultar-ne el contingut íntegre de la revista:
 

IJABER - International Journal of Arts-based Educational Research, núm. 1 (2021). Universidade da Coruña. revistas.udc.es/index.php/ijaber

 


 


 

_____________________________________________________________________