La Diputació de Barcelona aprova 11 milions d’euros en ajuts per a la millora i manteniment dels equipaments culturals públics

El Ple de la corporació ha aprovat aquest dijous la convocatòria d’ajuts per a que ajuntaments i entitats municipals descentralitzades reformin i millorin teatres, museus, biblioteques i arxius, entre d’altres equipaments.

La Diputació de Barcelona ha aprovat aquest dijous en sessió plenària la convocatòria per atorgar subvencions per al finançament d’obres i actuacions de reforma, millora i manteniment d’equipaments culturals locals de titularitat pública.

L’objectiu principal d’aquest pla és contribuir a la represa cultural efectiva i segura en el marc de la crisi provocada per la COVID-19. A la vegada aquest paquet d’ajudes pretén donar suport al teixit productiu i empresarial local, per tal d’incidir en la generació de riquesa i la creació de noves oportunitats per a les empreses que executin les millores. Així mateix, aquest pla pretén contribuir en la millora de la cohesió social i facilitar l’establiment d’un model territorial equilibrat i sostenible.

La dotació pressupostària és d’11 milions d’euros, per al 2021 (5,1 milions) i el 2022 (6 milions). Els destinataris són els ajuntaments i les entitats municipals descentralitzades (EMD) de la província de Barcelona, exceptuant Barcelona ciutat. Els ajuntaments rebran una quantitat mínima de 25.000€, mentre que les EMD el mínim serà de 10.000.

El diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Joan Carles Garcia Cañizares, ha destacat la importància que aquestes mesures tenen per als ajuntaments i els seus municipis «en un moment en què la cultura s'ha demostrat com un bé essencial al nostre país per al manteniment de l’activitat cultural al territori ja que atenen les necessitats estructurals dels equipaments perquè puguin donar un bon servei a la ciutadania». Cañizares ha afegit que «aquests ajuts estan repartits de manera equilibrada i ajuden sobretot als municipis petits que poden tenir més dificultats per portar a terme aquest tipus d'actuacions». Aquest pla també dona resposta a les demandes que la Diputació de Barcelona ha rebut dels ens locals per d’adequar els seus equipaments culturals a les exigències d’higiene i seguretat per la COVID-19.

Cal recordar que la corporació té engegat des del mes de juny un Pla de xoc de suport al sector cultural per garantir i incrementar les aportacions econòmiques per a ens locals, entitats i creadors, en la represa de les activitats culturals.

Equipaments culturals locals

Els equipaments culturals que es poden beneficiar d’aquesta subvenció són els arxius, les biblioteques públiques integrades a la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona, els espais de lectura vinculats al servei de bibliobús, els equipaments escènic-musicals (teatres, auditoris i sales polivalents), els centres culturals polivalents, els museus i els jaciments patrimonials, entre d'altres.

Tipologia d’actuacions

Les actuacions a subvencionar són, entre d’altres, les millores estructurals (accessibilitat, seguretat i confort), eficiència energètica, connectivitat i adequació a l’entorn digital, adquisició equipament audiovisual, senyalització digital i mobiliari, modificacions estructurals per a canvi d’usos, accions d’adequació per la COVID-19, renovació de l’equipament escenotècnic dels espais escènics, renovació museogràfica i adaptació d’espais de lectura vinculats al servei de bibliobús.

El termini de presentació de sol·licituds és del 7 de gener al 26 de febrer de 2021.

******