La Diputació de Barcelona i la construcció d’un model singular de política cultural
Un article clau per entendre com el context institucional i la cooperació interadministrativa han configurat la política cultural a Catalunya.
L’article de Santi Martínez Illa i Joaquim Rius Ulldemolins, La política cultural de la Diputación de Barcelona. La influencia del contexto político institucional y de la articulación entre administraciones en el desarrollo de un modelo singular de cooperación cultural, publicat a RIPS. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas (vol. 11, núm. 1, 2012), analitza un fenomen aparentment paradoxal: com una administració pública que, a l’inici de la Transició democràtica, semblava abocada a la desaparició ha esdevingut un actor central de la política cultural a Catalunya.
Els autors apunten que aquesta centralitat s’explica, en part, per una aposta decidida per la cultura i per una orientació clara cap a la prestació de serveis als municipis mitjançant xarxes d’equipaments culturals. Tanmateix, l’article defensa que el desenvolupament de la política cultural de la Diputació de Barcelona (DIBA) només es pot comprendre plenament si s’analitza el marc polític i institucional que ha caracteritzat Catalunya durant més de trenta anys, així com la complexa articulació entre administracions públiques en l’àmbit cultural.
La cultura és presentada com un sistema de relacions en el qual els actors institucionals cooperen o competeixen per definir objectius, recursos i pautes d’intervenció en un sector de l’acció pública cada cop més complex. En aquest escenari, l’estratègia de la DIBA apareix com una resposta adaptativa i relacional que permet entendre per què la seva política cultural ha estat sovint considerada un model de referència.
Malgrat el reconeixement d’aquest paper, fins al moment de la publicació no existia cap treball acadèmic d’aquestes característiques que analitzés de manera sistemàtica la trajectòria de la Diputació de Barcelona en aquesta llarga etapa. Sense pretendre esgotar la qüestió, l’article obre camí per a futures recerques sobre la governança cultural, la cooperació interadministrativa i l’evolució de les polítiques culturals al context català.
Descarregar l’article en format PDF.
- blog de Interacció
- 3643 lectures




