Enrique Banús: "La creativitat cultural és contagiosa"

Entrevista a Enrique Banús

Durada del vídeo: 05:31

Aquesta imatge substitueix el vídeo si el plugin de flash no està instal·lat
Visualitzador de vídeo flash no instal·lat

La cultura és un bé públic?

«La cultura és un bé públic en tant que té un impacte en la vida de la comunitat, no és una qüestió només privada. Però públic no vol dir que la gestió, l’organització, la promoció i la iniciativa només hagi de ser pública. Pot ser privada i pot trobar suport públic perquè té un impacte social. La col·laboració publicoprivada em sembla molt interessant, no hem de tenir una mentalitat de contraposició sinó de col·laboració».

Quins són els pilars de la política cultural?

«La política pública ha de garantir el dret a l’accés a la cultura per a tothom. També la promoció de cultures no majoritàries i fer que la cultura es visqui com a part del desenvolupament social. Si declarem les tasques socials com a tasques públiques es pot produir un efecte pervers: l’educació cultural és una qüestió de la família, de les associacions,...».

Més enllà del consum cultural, quin és el paper de la ciutadania?

«Hem de lluitar per tothom sigui un actor en cultura. Hem de promoure la vida cultural, no només la cultura organitzada. Hem de crear una societat cultural on cadascú sigui receptor i transmissor de cultura. I no és una qüestió de diners, sinó de missatge, de mentalització per crear una dinàmica social. La creativitat cultural és contagiosa».

Quin és el paper del món local?

«Tendim a pensar que la cultura es fa en grans institucions, però per a moltíssima gent l’experiència cultural és la que es fa al municipi».

Els projectes culturals han de rebre suport públic?

«Es pot incentivar la iniciativa privada no només amb subvencions, sinó amb una política fiscal. Cal, però, definir molt bé quin és el paper de l’administració en la cultura».

La cultura ha de ser autosostenible?

«No podem viure només amb una cultura autosostenible si aquesta ha de tenir una dimensió social i no només d’oci».

Quins projectes culturals actuals li semblen més interessants?

«Per a mi són molt importants els projectes culturals petits i els hem de difondre per transformar el pessimisme actual. Amb creativitat i amb esforç es poden fer projectes que canviïn la societat».

Hi ha un concepte de cultura europea amb valors compartits?

«Parlar d’identitat col·lectiva europea és complicat. La identitat és un espai personal, però hi tenim també elements europeus, que són part d’un patrimoni comú».

Quina pregunta d’aquestes li agradaria fer i a qui?

«M’agradaria preguntar-li per la identitat europea a Amin Maalouf, un escriptor libanès que viu a París».

Enrique Banús és director de l’Institut Carlemany d’Estudis Europeus de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Magister Artium i Doctor en Filosofia i Lletres per la Universitat d’Aquisgrà, ha estat professor d’aquesta mateixa universitat i de les de Bonn i Paderborn. Director del Centro de Estudios Europeos de la Universidad de Navarra entre 1996 i 2008, és membre del Comité Scientifique “Dialogue interculturel” de la Comissió Europea.

Des del Centre d’Estudis i Recursos Culturals de la Diputació de Barcelona ens hem proposat mantenir unes converses amb un ventall de personalitats lligades al món de la cultura que ens aportin les seves idees sobre el tema de treball a reflexionar: el valor públic de la cultura i les eines per a gestionar-la. Aquestes entrevistes ens ajudaran a anar nodrint el contingut d’aquesta edició, a reflexionar sobre nous paradigmes d’actuació, debatre models per a l’actuació cultural, presentar bones pràctiques i projectes innovadors.