Continuen les actuacions per possibilitar l’ús de Cal Puigjaner com a espai museístic i d’exposicions

Després de l'estiu és previst que comencin les obres d'adequació de la casa pairal de Cal Puigjaner per poder començar el projecte de transformació de l'equipament en un museu i espai per exposicions. L'objectiu és poder ubicar una exposició etnològica de tot el territori del Montserratí.

El regidor de Cultura de l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat, Xavier Rota, ha avançat que s'està ultimant la contractació de l'empresa que ha de tirar endavant els treballs d'arranjament de la planta baixa de la casa pairal de Cal Puigjaner per poder dur a terme el projecte de museïtzació de l'espai que inclourà, entre d'altres, l'habilitació d'un vestíbul, la climatització de l'espai, l'arranjament de l'escala i adequar aquesta planta per encabir-hi una exposició. Segons Rota, aquest espai "serà la columna vertebral del futur museu de Cal Puigjaner, on s'ubicarà una exposició etnològica de tot el Montserratí que serà molt didàctica, per ajudar a conèixer Olesa de Montserrat i tot l'entorn".

El regidor de Cultura ha destacat que aquesta exposició comptarà amb diferents seccions com natura, plantes remeieres, fauna, geologia, ceràmica prehistòrica i informació sobre la vertebració de les diferents poblacions al voltant de Montserrat. A més, també inclourà informació sobre el passat agrícola i el cultiu de l'olivera i de l'aigua que esdevindrà imprescindible per alimentar les fàbriques tèxtils. A més, en aquesta exposició fixa també hi haurà lloc per mostrar la cultura popular i tradicions festives del territori: les passions, la festa de Sant Antoni Abat o els Miquelets.

El procés de recuperació de la casa pairal de Cal Puigjaner es va iniciar amb les obres de rehabilitació i reforç de l’estructura. Ara cal continuar amb els treballs per habilitar l’edifici a les diferents funcions que tindrà i seguint el Pla d'usos que es va elaborar el 2018 que va recollir la funció de museu, sales d'exosicions però també espai per la gastronomia i també un alberg.

Imatge sobre el projecte de museïtzació de Cal Puigjaner

Continuen les tasques d'elaboració de l'inventari de patrimoni històric

Xavier Rota també ha avançat que l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat continuarà amb les tasques d'inventari del patrimoni històric del municipi gràcies a una subvenció que ha rebut de la Diputació de Barcelona per complementar les despeses de contractació d'un arqueòleg i un auxiliar per dur a terme la catalogació i inventari de tot el material pendent. Rota ha previst que aquests treballs comencin a partir de la segona quinzena del mes de setembre "amb les tasques preparatòries pertinents abans de fer l'inventari a finals d'any".

En aquesta segona fase, els treballs d'inventari continuaran amb una part de la col·lecció que va donar el Col·lectiu Muntanyenc i de Recerques Olesà  (CMRO) així com les donacions particulars i tota la col·lecció de moble municipal que s'ha anat restaurant els darrers anys.  La primera fase de l'inventari es va fer el 2020 i es va centrar en la catalogació de la col·lecció que va donar l'UEC i bona part del CMRO.

________________________________________________________________________________

La informació procedeix de les webs i canals de comunicació de l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat