Els museus de Sitges aguanten la covid i multipliquen els usuaris virtuals


Van perdre dos terços dels seus visitants presencials durant el 2020, però s’han expandit en usuaris virtuals.
 

Els museus de Sitges aguanten la covid i multipliquen els usuaris virtuals. Els Museus de Sitges van perdre dos terços dels seus visitants presencials durant el 2020, però s’han expandit en usuaris virtuals. Durant l’any 2020, els Museus de Sitges van restar tancats entre el 14 de març i el 8 de juny. Mentre, van desplegar els seus serveis i activitats a través d’Internet per tal de fer arribar la cultura a cada casa, com una taula de salvació per a l’angoixa de la pandèmia.
 

Els museus de Sitges | ACN
 

Malgrat el tancament, el programa d’activitats de l’any 2020, ajustat a les noves necessitats del públic, ens va permetre atendre un total de 19.736 usuaris, que s’han distribuït així:

Museu del Cau Ferrat: 8.086
Museu de Maricel: 7.551
Palau de Maricel: 3.376
Fundació Stämpfli: 723

El calendari d’exposicions es va veure modificat. Tot i així, ha estat possible oferir sis exposicions temporals. Les que van tenir millor acollida de públic foren “125 anys del Museu del Cau Ferrat. La construcció d’un ideal”, amb 8.562 visitants, i “L’Home Nu. Tot despullant els arquetips de la masculinitat “ amb 5.100.

Un 68,6 % dels visitants dels museus han estat residents a Catalunya i un 16,6% d’Espanya. Els visitants estrangers representaren en aquest any excepcional només el 14,8% de les visites.

Tot i el decreixement de gairebé un 70 % del públic presencial respecte l’any 2019, com a conseqüència de les mesures de contenció de la Covid-19, amb una recuperació que encara no s’albira, durant l’any 2020 els Museus de Sitges han tingut un creixement espectacular d’usuaris en l’àmbit digital, respecte l’any anterior.

L’equip dels Museus ha dedicat molts esforços a endreçar i potenciar els recursos digitals que els Museus de Sitges ja tenien, i a explorar nous camins per desenvolupar la tasca de donar a conèixer l’art i el patrimoni cultural.

A les xarxes socials, el nombre de seguidors ha crescut un 40%, i a les aplicacions Visitmuseum i Google Arts Project, un 53% i un 84% respectivament.

Des de l’any 2012, els Museus de Sitges són presents a xarxes com Twitter, Facebook, Instagram, Youtube i Flickr, però és durant aquest 2020 que han esdevingut -especialment durant els mesos de confinament- l’únic punt de connexió amb el públic.

Per això l’equip dels museus ha centrat els esforços en generar contingut digital de qualitat per a totes les edats i interessos culturals, i s’ha creat al lloc web un nou Racó educatiu i familiar amb catorze propostes didàctiques per a diferents edats.

L’App dels Museus, de descàrrega gratuïta, ha renovat les imatges de les sales en 360º, i els seus tours virtuals s’han incorporat al lloc web, amb àudio i en quatre idiomes. L’aplicació supleix ara els tradicionals fulls de sala.

S’han creat 64 vídeos sobre tallers familiars i educatius, exposicions digitals com “En clau de dona”, concerts, una marató de lectura, les Peces del mes, visites guiades i la Jornada del Col·leccionisme, així com versions adaptades en LSC (Llengua de Signes Catalana), que han tingut en total 11.923 visualitzacions.

Els Museus de Sitges també han participat durant el 2020, en iniciatives digitals d’àmbit nacional, com el “Museum Quizz a casa” organitzat pel Museu Marítim de Barcelona i el Museu de Ciències Naturals, amb un total de 1.714 participants, o les activitats organitzades pel Dia Internacional dels Museus, i internacionals, com la MuseumWeek.

Al mes de març, va néixer el Blog dels Museus, amb la voluntat de connectar amb el públic i explicar la història i els protagonistes dels nostres museus des d’un altre perspectiva. S’hi van publicar 105 articles que han tingut 10.495 visualitzacions amb 657 usuaris registrats.

Al mes de juliol es van pujar a internet, dins la plataforma #MuseuObert, més de 15.000 obres amb les seves fitxes tècniques, per facilitar-ne la consulta i estudi. Un total de 4.808 usuaris han interactuat amb les col·leccions gràcies a aquesta plataforma.

Amb la voluntat d’implicar-nos amb les conseqüències socials i psicològiques de la Pandèmia, els Museus van col·laborar amb campanyes de solidaritat de la Creu Roja “Aliments amb Cor” i “Els seus drets en joc”, i ens hem implicat en el projecte de Cultura i Salut “Recuperart-19”, destinat al personal sanitari.



 
 

___________________________________________________________________________

 La informació procedeix de les webs i canals de comunicació de l'Ajuntament de Sitges.