Les muses de la música

La imatge d’unes poques cantants pop que omplen graelles musicals i sumen visualitzacions a YouTube ens poden arribar a crear un miratge i fer-nos creure que hi ha plena paritat al món de la música. Res més lluny de la realitat, si més no a casa nostra.

L'Anuari de la Música 2019, que han presentat recentment Enderrock i ARC, posa el focus en les dones en la industria de la música i constata que la presència femenina en la indústria musical catalana és només del 33%. Així que hi trobem una tercera part de dones tant a les escoles, com als festivals i la indústria musical en general. 


 

Veus de dones minoritzades al món de la música

En molts dels àmbits de la música les dones tenen menor presencia que els homes, des de la formació, als escenaris i com no, també en la gestió i les direccións. Si bé, la majoria d’estudiants de música són dones (54%), resulta que després hi ha menys professores (33%). Moltes alumnes que acaben els estudis de grau mitjà no fan els estudis superiors. Així que caldria analitzar per què la paritat de la formació elemental no arriba a les escoles superiors ni als ensenyaments i encara menys a l’àmbit musical professional.
 


No hi ha festivals catalans paritaris. Aquesta és la conclusió respecte l’anàlisi dels festivals al nostre país, només hi ha un 23% de mitjana de grups i veus femenines, tot i que la seva presència s'ha doblat en els darrers tres anys, del 26% el 2016 al 38% el 2018, entre  dones solistes, grups femenins i mixtos.
 



 


Al mercat musical anglosaxó, la campanya KeyChange 50:50 treballa amb la voluntat d’assolir l’equiparació el 2020, a Catalunya però ben pocs han posat en marxa mesures en aquesta línia. En el rànquing hi trobem: Bioritme (36%), Guitar BCN (32%) i Pimavera Sound (30%), i a la part baixa Canet Rock (7%), Vida (11%) i Acampada Jove (11%).


Emergents i llengua

La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% i en les programacions en llengua catalana arriben a un 24%.
 


 


Més públic de concert

Els festivals, més que consolidats provoquen un augment del públic de la música en directe augmenta del 40 al 46%. Tot i que d’altra banda, el consum de grans festivals baixa del 40% al 36%. Potser sigui un format que ha tocat sostre, serà la bombolla dels festivals? El que sí afirma l’informe és que actualment el públic prefereix concerts de proximitat, més propers i exclusius, als grans festivals.

La quantitat de públic de concerts en català ha assolit un rècord de 2,7 milions d’assistents. Haurà tocat sostre?
 


 


El directe perd pistonada

La hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, fa que les empreses d'ARC tinguin un descens de públic (-18%) i bolos (-12%), tot i consolidar el model amb una facturació positiva (+1,2%).

D'una banda doncs, els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys, però per l'altra, les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts.
 


 


Digitalització discogràfica

El mercat digital, representa el 75% de les vendes. Ara bé,  per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4%.
 


 


S’apunta a un cert bloqueig de la inversió de la Generalitat en la indústria musical com a una de les dificultats de la indústria, ja que el 2018 es va reduir en un 4% la despesa en el sector, neutralitzant així l'increment del 4% que va rebre el 2017. En canvi, el govern del País Valencià ha augmentat un 71% les ajudes al sector musical, i el de les Illes Balears les ha impulsat en un 49%.
 


 

 


 


Jordi Gratacós, director de l'ARC, afirma que, globalment, en els darrers anys, hi ha hagut una certa estabilització del sector musical, però que està molt lluny del nivell d'abans de la crisi. En realitat, considera que "és probable que mai recuperem aquest nivell". 

Pel que fa a estils, va canviant el paradigma habtual en la nostra llengua i augmenten les edicions de discos en català de músiques urbanes (+23%), infantils (+7%) i de clàssica (+6%) i, en canvi, baixa la producció de jazz (-20%), folk (-14%), cançó i pop-rock (-7%).
 




Per a més informació, podeu consultar l’Anuari de la música al CIDOC o bé podeu clicar a les infografies.

 

Inicieu sessió o registreu-vos per enviar comentaris


v