El nou rumb de les biblioteques públiques i les disciplines STEAM
ALIA Australian Public Library Alliance | Australian Library and Information Association
Darrerament ens hem preguntat com ha d’evolucionar la gestió de les biblioteques públiques, uns espais culturals que han de garantir el desenvolupament de les persones d’acord amb les demandes i les necessitats canviants que caracteritzen els nous temps. Arran del centenari de la creació del sistema públic de biblioteques per part de la Mancomunitat de Catalunya, es va iniciar una reflexió sobre els reptes que cal abordar per posicionar aquests centres en els àmbits de referència internacional i, també, tenint presents les directrius que promou la Unió Europea d’acord amb la investigació i la innovació per a un creixement intel·ligent, sostenible i inclusiu, es van assenyalar mesures perquè les biblioteques se situïn al cor de les polítiques culturals del segle XXI.
Avui, davant la creixent integració de les disciplines STEAM (acrònim anglès de science, technology, engineering, arts i mathematics) en molts àmbits de la vida social i com a base per a la construcció de la ciutat, segons debatrem a Interacció 17, us presentem un informe de bones pràctiques d’arreu del món que impulsen l’aprenentatge transdisciplinari en els serveis que les biblioteques públiques han d’oferir actualment, en la mesura que són espais de proximitat dinàmics, flexibles i atractius al capdavant d’una xarxa sociocultural local i global en contínua expansió i renovació.
«How public libraries contribute to the STEAM agenda 2017» és un recull de 15 iniciatives que es van presentar amb motiu de ‘STEAM into Sydney’, una trobada entre més de 100 líders de biblioteques públiques que va tenir lloc el passat mes de març a la State Library de Nova Gal·les del Sud (Austràlia). A través d’aquests exemples, en el document s’encoratja a implementar programes que reforcin el rol de les biblioteques com a centres informals d’aprenentatge d’habilitats relacionades amb la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, l’art i la matemàtica, no només perquè els usuaris de totes les edats siguin competents en l’ús de les TIC, sinó perquè l’estimulació de la creativitat desenvolupi el seu sentit crític.
Fotografia de Brendan McDonald (Port Macquarie-Hastings Library Service)
A continuació destaquem alguns dels projectes més rellevants:
- Per a la inclusió i la disminució de la bretxa digital socioeconòmica
‘The Learning Space’ a Rhodes, els ‘Tech events’ a Geelong, ‘The Edge’ a la State Library of Queensland i els ‘Lower Hutt Clubhouses’ a Nova Zelanda són iniciatives canadenques i australianes que posen l’accent en joves, famílies i col·lectius immigrants i desafavorits, facilitant l’accés a galeries d’art digital, llibres electrònics, dispositius tecnològics d’última generació, activitats de robòtica, impressió 3D i tall amb làser, tallers de codificació i programació i experiències de realitat virtual i augmentada, entre d’altres. L’objectiu principal és eliminar les barreres d’arrel econòmica, educativa, social, cultural i psicològica que frenen la integració de les persones en la societat del coneixement.
Fotografia de Cathryn Ferencz (Geelong Regional Library Corporation)
- Per a l’apoderament de les dones
El ‘Bergen’s Digital Arena’ i la ‘City of Perth Knowledge Week’ s’adrecen específicament a nenes i dones per eradicar les desigualtats de gènere, mitjançant activitats de codificació, soldadura, programació de hardware i hackatons que estimulin les seves capacitats i preferències, tant en el camp de l’oci com en laboral.
- Per a l’alfabetització científica i tecnològica dels més petits
El ‘Little Bang Discovery Club’ és un partenariat entre el Children’s Discovery Museum i biblioteques públiques de 25 localitats prop de Sydney que apropa el mètode científic de recerca als infants i les seves famílies. A més, la ‘City of Ryde Library’ presenta un projecte de renovació que explora les oportunitats que ofereixen les disciplines STEAM per als petits. El personal de la biblioteca ofereix prop de 20 activitats basades en la ciència, com ara tallers sobre la física de les joguines, construcció amb LEGO, i fenòmens com la llum, els terratrèmols, els imants o les bombolles, i el nou equipament contempla kits científics en préstec, microscopis, un gabinet de curiositats, i iPads amb jocs educatius, a més d’un gran mural amb pantalles tàctils.
- Per al desenvolupament de professions culturals a través de la tecnologia
La ‘Port Macquarie-Hastings Library’ compta amb l’Imaginarium i el Tech Room, dues iniciatives que es van fer reals gràcies a subvencions per al desenvolupament de biblioteques australianes. El primer és un estudi de gravació disponible per a tots els usuaris, que respon a les necessitats de l’escena artística i musical local. Ballarins, actors, editors de vídeo, músics i podcasters ja l’han utilitzat. El Tech Room és un espai que conté tot tipus de gadgets tecnològics, com equips de realitat virtual o drons, que poden transportar-se a escoles rurals per incentivar professions relacionades amb la cultura.
Es tracta, doncs, de propostes que han sorgit de l’interès per adaptar les biblioteques públiques a les noves realitats socioculturals, que són fruit d’una inversió de futur per a l’apoderament de la ciutadania en matèria de ciència, cultura i comunicació i de les quals podem aprendre.
HTML How public libraries contribute to the STEAM agenda 2017
PDF How public libraries contribute to the STEAM agenda 2017
Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris
- blog de Interacció
- 2235 lectures