Anuario de la música en vivo 2014

Associació de Promotors Musicals (APM)

La facturació de la música en directe cau un 28% respecte l’any anterior amb la pujada de l’IVA i Espanya perd atractiu per als grans artistes internacionals, segons va afirmar Pascual Egea, president de l'Associació de Promotors Musicals (APM), a la presentació d’aquest anuari que mostra que el negoci va obtenir 59,1 milions menys de facturació neta, fins a situar-se en 147,4 milions d’euros. Egea es queixa també del ‘baix preu de les entrades’, una situació que considera forçosa després d’anys en què el públic nacional s’ha acostumat a la filosofia de la ‘cultura gratuïta’ per la intervenció dels ajuntaments com a promotors.

Des de l’APM, que engloba mig centenar d'empreses dedicades a la realització d'espectacles en viu i el 80% dels concerts que s'organitzen a Espanya, es demana la desaparició del nou IVA i es denuncia que, malgrat els més de 13 milions d'euros que l'Estat va ingressar amb la pujada, aquesta va tenir un impacte negatiu. Egea calcula que s’han deixat d’ingressar 29 milions d’euros en concepte de recaptació fiscal.

Egea atribueix la pèrdua d’atractiu d’Espanya per a les gires internacionals a l’escàs marge de maniobra que deixa l'IVA al 21% i el 10% addicional per a la Societat General d'Autors i Editors (SGAE), ‘una de les taxes més altes d'Europa’. Segons Egea, el panorama nacional també pateix aquesta situació crítica i afirma que s’han perdut moltes gires nacionals (abans es feien 80 concerts, després 50, i ara, tret d’algunes excepcions, l'artista mitjà no gira).

Pel que fa als festivals, els que han aconseguit aguantar bé aquests últims quatre anys, representen una excepció dins aquesta situació creada per l’IVA.  L'Arenal Sound va tornar a ser el més concorregut (280.000 persones), seguit del Rototm Sunsplash (240.000), Viñarrock (200.000), Primavera Sound (170.000) i el Festival Internacional de Benicàssim (145.000), el Sónar barceloní (122.000), BBK Live de Bilbao (105.000), SOS 4.8 a Múrcia (90.000), Low Cost a Benidorm (75.000) i, finalment, el Sonisphere (52.000).

PDF  Anuario de la música en vivo 2014

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris