Vilafranca converteix una desena d'aparadors en desús en una mostra d'art contemporani a peu de carrer

ACN Vilafranca del Penedès | 31 març 2021

La iniciativa es proposa apropar els locals "invisibles" a la ciutadania per despertar l'interès de futurs negocis.

Una desena d'aparadors de comerços en desús de Vilafranca del Penedès s'han reconvertit en expositors d'art contemporani. Els locals reuneixen una vintena d'obres en una galeria a peu de carrer que serà oberta fins a finals de maig. "Volem tornar a fixar la mirada en aquells establiments que s'han convertit en invisibles després de mesos o anys tancats", relata a l'ACN Salvador Casals, gerent del Casal de Vilafranca, impulsors de l'exposició, que confien despertar l'interès d'inversors que vulguin obrir nous negocis. 'Vilafranca Aparador d'Art Contemporani (VAAC)' s'inspira en la proposta osonenca 'Manlleu Galeria d'Art', si bé en aquest cas inclou l'exposició de set ampolles de vi dels cellers Torres i Jean Leon.

La mostra reuneix 19 obres d'artistes locals i de fora de Vilafranca. Escultures, pintures i obres fotogràfiques que es poden trobar repartides a nou establiments del centre del municipi que fa més d'un any que estan tancats. Salvador Casals lamenta que la manca d'activitat comercial ha fet que aquests establiments hagin "desaparegut" de la visió de les persones que passegen per Vilafranca, i confia que l'exposició VAAC "els posarà de nou dins el teixit urbà".

'Vilafranca Aparador d'Art Contemporani (VAAC)'

'Vilafranca Aparador d'Art Contemporani (VAAC)' | ACN

"Tenim l'ocasió de posar llum als aparadors i oferir un contingut qualitativament molt sorprenent", destaca, mentre explica que fa dos anys els va "fascinar" la mostra d'aparadors que es feia a Manlleu de forma consolidada. Abans que esclatés la pandèmia, un equip del Casal es va desplaçar fins Osona per conèixer a fons l'organització d'una exposició que ara ja suma set edicions.

Aviat van quedar convençuts que volien replicar-la a Vilafranca, segons relata Casals, que celebra haver trobat la complicitat de l'Ajuntament i de Cellers Torres. En aquest sentit, a diferència de Manlleu, la proposta de Vilafranca incorpora de forma simultània l'exposició de set vins penedesencs. "Era imprescindible mostrar l'art contemporani fent un maridatge amb la cultura de la nostra terra, marcada pels vins", apunten els organitzadors de VAAC.

Casals també reconeix que la iniciativa neix amb la "paradoxa" de saber que els locals poden abandonar la ruta si apareix un inversor interessat en l'establiment. Una casuística que entoma amb il·lusió, ja que assegura que, més enllà de mostrar art, la finalitat última de VAAC és que els locals tornin a estar operatius "perquè tenir activitat comercial vol dir tenir una ciutat viva, on tot el seu entorn també creix".

Després de la ruta guiada d'inauguració, està previst oferir noves visites comentades els dies 9, 16, 23 i 30 d'abril, i el 7, 14, 21 i 28 de maig. En tots els casos, cal inscripció prèvia a través del Casal Societat La Principal. Els organitzadors preveuen reobrir de nou la mostra l'any vinent amb altres establiments.

___________________________________________________________________________