El sector cultural indignat amb el permís per trencar el confinament per anar a mítings electorals

ACN Barcelona | 26 gener 2021

L'Associació d'Actors i Directors i l'Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers consideren que la cultura és un bé essencial com el dret a la participació política.

El sector cultural ha reaccionat aquest dimarts al fet que es pugui trencar el confinament municipal vigent per assistir a mítings de campanya per a les eleccions al Parlament del 14F.

En un comunicat difós a través de les xarxes socials, l'Associació d'Actors i Directors de Catalunya (AADPC) considera "discriminatori" que permeti trencar el confinament municipal per anar a actes polítics, però no per acudir a una activitat cultural.

L'AADPC reclama que, si es pot trencar el confinament per anar a un míting, s'ha de poder fer el mateix per anar al teatre, i demana que es garanteixi "el dret a la cultura com a bé essencial que és"

Alhora, critiquen que, si s'ha demanat a la cultura que es "reinventi" per superar la crisi de la Covid-19, per què no s'ha instat els grups polítics que ho facin també per als seus mítings de campanya. És per això que exigeixen als partits polítics "la mateixa responsabilitat que ha demostrat el sector de les arts escèniques amb les restriccions de mobilitat".

Una manifestant reivindica que la cultura és segura en una protesta a Tortosa (ACN / Anna Ferràs)

Per la seva banda, l'Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) considera que el tancament municipal suposa un greuge i margina les persones que no viuen a grans ciutats i insisteix que la cultura és segura.

"La indústria cultural i, concretament, la de la música en directe, ha demostrat per activa i per passiva que no són focus de contagis", assenyala en un comunicat.

Mesos de protestes contra les restriccions

En els últims mesos, el món de la cultura ha denunciat en nombroses ocasions l'impacte que tenen en el sector les mesures per frenar els contagis de coronavirus.

Quan, després de la desescalada, al juliol va haver-hi diversos brots que van provocar el tancament de l'activitat cultural , el sector va reaccionar a la prohibició de la música en directe, el teatre i el cinema amb el clam "la cultura és segura".

Després de la reobertura, va arribar la segona onada, que va comportar un altre tancament de teatres i cinemes. La cultura va abaixar el teló, però les protestes van continuar reivindicant la cultura com un bé essencial.

Amb les restriccions de la tercera onada, anunciades aquest mes de gener, no hi ha hagut més tancaments culturals, però el confinament municipal durant tota la setmana està dificultant la viabilitat de les activitats culturals.