El Museu Episcopal de Vic vol ser referent de l'art medieval a Catalunya i captar públic més jove


L'equipament presenta un nou pla estratègic, fins al 2030, que contempla una sala immersiva en 3D o l'aposta per captar nous públics.
 

El Museu Episcopal de Vic (MEV) s’ha fixat com a objectiu estratègic convertir-se en referent de l’art medieval a Catalunya tot posant en valor la col·lecció que té i que és “única” a escala internacional. Ho van anunciar dijous passat durant la presentació del Pla estratègic 2030, un document on figuren els principals eixos d’acció dels pròxims anys. La construcció d’una sala immersiva amb tecnologia 3D, l’obertura a nous públics i reforçar l’activitat social del Museu són algunes de les accions previstes. El seu director, Josep Maria Riba, va subratllar la importància d’ampliar el suport d’institucions i mecenatge, com ara empreses, per poder continuar fent la funció social així com de promoció i conservació del patrimoni.

El Pla estratègic 2030 del MEV s’ha gestat de "forma coral" amb els diferents agents del Museu durant la pandèmia, un moment d’aturada d’activitat que els ha servit per obrir aquest procés de reflexió. “No es tracta d’un cop de timó, sinó una injecció d’energia i organització per fer-ho millor”, remarcava Marc Sureda, conservador del MEC.

L’eix vertebrador del pla és convertir el Museu en el referent de l’art medieval a Catalunya. "La col·lecció que tenim és la nostra personalitat i podem explicar històries que ningú més pot fer-ho amb aquestes obres, perquè només les tenim nosaltres, són úniques", va dir Sureda. I va posar l’exemple de les taules romàniques de fusta pintada del fons que es van poder veure en la darrera exposició del Museu, Nord & Sud. Art medieval de Noruega i Catalunya 1100-1350. Les que tenen a Vic, representen un 10% de les que es conserven a tot el món.

El nou pla estratègic vol posar en valor la col·lecció del fons del MEV sense deixar fer col·laboracions amb altres espais europeus. Tampoc es vol deixar de banda la resta de col·leccions i períodes que tenen representats al fons (format per més de 29.000 peces) i van avançar que estan treballant en una exposició d’art barroc.
 
  

MEV | Presentació del Pla Estratègic 2030

MEV | Presentació del Pla Estratègic 2030
 
  

Aposta per les noves tecnologies i l’obertura a nous públics

Entre els reptes recollits, hi ha també reforçar la programació per acollir més activitats que permetin obrir-se a nous públics, com ara els joves. També es vol convertir el Museu en un espai de trobada per fer-hi activitats de caire social i cultural. De fet, està previst que al segon pis hi hagi el taller del Museu amb un espai polivalent on fer aquestes activitats paral·leles.

La renovació de continguts del web i la creació d’una sala immersiva en 3D és una altra de les accions previstes. Segons va detallar la cap de difusió i acció cultural del Museu Episcopal de Vic, Carme Comas, es construirà un espai tancat al subterrani amb forma el·líptica i projectors en 3D on es podrà veure un treball audiovisual que donarà les "claus" de la col·lecció. La previsió és poder-ho presentar l’any vinent. També està previst renovar la recepció del Museu amb pantalles.

Unes accions que s’inscriuen en el projecte MEV-l’art medieval més digital, que té un cost de 450.000 euros, dels quals la meitat assumirà la Conselleria de Cultura alhora que es buscaran altres fons de finançament. Segons Comas, el que es vol és reforçar la part de noves tecnologies per arribar a nous públics i, al mateix temps unificar la visita presencial amb la virtual. Aquest és un del 15 projectes inclosos en el Pla estratègic.
 

La recerca de suport econòmic

El director del MEV, Josep Maria Riba, va explicar que la pandèmia ha comportat una davallada molt important d’ingressos. “Totes les visites que hem deixat de fer són pèrdues”, va dir, i també va admetre que la provisionalitat de la Generalitat ha dificultat la posada en marxa de projectes. La voluntat del Museu és intentar ampliar el suport del Bisbat, la Generalitat i l’Ajuntament de Vic, però també explorar altres vies com el mecenatge. Segons Riba, les empreses de la zona han de veure que "apostar per aquest museu és també apostar com a espai social que és".

Des del MEV no han donat la xifra de la inversió necessària per fer realitat el Pla estratègic. Es treballa projecte a projecte, van dir, i van explicar que el que es farà properament serà analitzar quins aspectes cal millorar a l’edifici per fer-lo més sostenible. Un espai que van estrenar el 2002.

Per últim, preveuen que aquest estiu puguin reprendre l’activitat programada si la situació de la pandèmia ho permet. Segons Comas, durant aquests mesos han pogut mantenir les visites amb les escoles i els grups bombolla. I esperen que aquest estiu també tinguin una bona xifra de visitants. “Osona va tenir més turisme que mai l’any passat”, ha remarcat. El 80% del públic és català, i d’aquest la meitat és de la comarca.


 

Més Informació



 
 

_________________________________________________________________________________________

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació del Museu Episcopal de Vic (MEV)


 

 

1 comentari

Interacció


 L’aposta bona
 

Molt recomanable la lectura de l'article de Maria Palau sobre el Pla Estratègic del MEV i l'aposta per l'art medieval publicat aquest dissabye al PuntAvui.
 

"Doncs avui i aquí parlarem del Museu Episcopal de Vic (MEV), que acaba de presentar el seu pla estratègic per liderar el relat de l’art medieval a Catalunya amb l’ambició de  deixar petjada internacional, tant d’aquí a allà com d’allà a aquí. No fan volar coloms, aquests del MEV, no [... ]El món no ens mirarà mai pel fet de tenir una subseu de la pinacoteca russa, de la qual ni tan sols sabem les obres que hi vindrien [...] I sí que ens mirarà per allò que ens fa singulars perquè no ho atresora ningú més".



Aquí teniu l'enllaç per llegir l'article sencer:
 

Palau, M. (2021, 5 juny). L'aposta bona. El PuntAvui. https://www.elpuntavui.cat/opinio/article/1979740-l-aposta-bona.html


 
 
 
 Bona lectura.