Monogràfics Cultura i gèneres

Recentment s’han publicat a Debats. Revista de cultura, poder i societat dos monogràfics entorn les desigualtats de gènere al món de la cultura. Debats és una revista de la Institució Alfons el Magnànim (IAM) - Institució Valenciana d’Estudis i d’Investigació (IVEI) que té per objectiu examinar el vincle entre la cultura, el poder, la identitat, el territori i el canvi social.

Els dos monogràfics que avui us presentem han estat coordinats per Marta Casals-Balaguer (Universitat de Barcelona) i Anna Villarroya (Universitat de Barcelona) i tenen per títol: ‘Cultura i gèneres. Arts i professions’ i ‘Cultura i gèneres. Trajectòries professionals, polítiques i gestió cultural’.

Amb un fort abast internacional i alhora multicultural, el primer monogràfic conté sis articles que tracten diverses problemàtiques relacionades amb el gènere a diferents disciplines de les arts escèniques. Tres dels articles se centren en el teatre i examinen les desigualtats en termes de remuneració i posicions de poder a Espanya, Itàlia i Brasil. Dos altres articles se centren en danses originades a Bangladesh i Bolívia, explorant el rol del gènere en les tradicions i els moviments de rebel·lió en contra dels rols preestablerts i les desigualtats. El tercer fa referència a l’apropiació d’espais urbans per part de dues companyies de dansa franceses compromeses amb la difusió del feminisme en la via pública.

En el mateix context de risc d’un possible efecte regressiu en la igualtat de gènere en el sector cultural després de la pandèmia, el segon monogràfic presenta sis recerques més sobre les desigualtats de gènere en el camp de la cultura: tres d’elles centrades en el sector de la música als Balcans i a Espanya, respectivament, i les altres tres, de base més conceptual, en la incorporació de la perspectiva de gènere i interseccional en les polítiques i en la gestió diària d’equipaments, institucions i empreses de l’àmbit cultural, així com en el treball creatiu i el treball de cures.

Els dos monogràfics inclouen articles de Tino Carreño i Anna Villarroya (Universitat de Barcelona); Emanuela Naclerio (Università Degli Studi di Torino, Università Degli Studi di Milano); João Oswaldo Leiva Filho (Goldsmiths University Institute of Creative and Cultural Entrepreneurship); Sumedha Bhattacharyya (O.P. Jindal Global University); Pamela Santana Oliveros (Pontificia Universidad Católica del Perú); Maria Patricio-Mulero (Université Toulouse 1 Capitole); Iva Nenić i Tatjana Nikolić (University of Arts in Belgrade); Angels Bronsoms (Universitat Autònoma de Barcelona) i Paula Guerra (Universitat de Porto); Miguel Ángel G. Escribano i Ignacio Gallego (Universidad Carlos III de Madrid) i Dafne Muntanyola-Saura (Universitat Autònoma de Barcelona); Jordi Baltà, Gigi Guizzo and Àngel Mestres (Trànsit Projectes/CPS Proyectos Sociales), Juan Pecourt i Sandra Obiol (Universitat de València), i Anna Villarroya i Marta Casals-Balaguer (Universitat de Barcelona).

En els següents enllaços podeu accedir a les dues publicacions:

Cultura i gèneres. Arts i professions

Cultura i gèneres. Trajectòries professionals, polítiques i gestió cultural

També està disponible la seva versió en anglès d'ambdós monogràfics:

2022: Annual Review 7