El gènere institucional

Sylvie Octobre, Frédérique Patureau | Ministère de la Culture

Normes de gènere a les institucions culturals

Princeses de conte i donzelles de dubtós protagonisme a l’espera d’un heroi. El llistat de personatges per descriure el gruix que ha tingut el paper de les dones  en relats i històries de la nostra cultura, tan arrelat com persistent, és infinit. Dels més clàssics fins alguns contemporanis, en forma de drama o comèdia i dels contes de fades a les mítiques tragèdies, hi podem trobar personatges femenins.
 

Més enllà de la representació però, es produeixen i reprodueixen desigualtats de gènere en tots els àmbits de la cultura, ja sigui en la creació, la medicació o la mateixa interpretació. Us en podeu fer una idea de quin és el panorama a casa nostra llegint el revelador informe ‘Desigualtats de gènere en l'ocupació cultural a Catalunya’ que ha elaborat el CoNCA recentment o més concretament, podeu consultar també la radiografia del sector de les arts escèniques elaborada pel col·lectiu Dona’m escena.

En aquesta publicació del Ministeri de cultura francès, un seguit d’articles ens revelen i ens fan qüestionar què és el que marca diferencia en el gènere i quins son els processos específics que es donen en diferents sectors artístics com poden ser les arts visuals o la dansa clàssica especialment però també la música, el teatre, l’art contemporani o la cultura científica i els videojocs. Per exemple, observeu algunes diferències entre la representació en funció del gènere, en les següents imatges d'un catàleg sobre els instruments de l'Orchestre de Paris? [ara, actualitzat al web]

 


 

Les diverses autores assumeixen que les normes i els estereotips de gènere han marcat històricament unes polítiques culturals públiques que avui no hi tenen cabuda i que s’analitzen al llibre, de la mateixa manera que es proposen aspectes a tenir en compte com l’accés als estudis, una revisió històrica dels referents, tenir en compte l’atribució d’ajuts i les etapes de coconstrucció fins al reconeixement, dels estudis a la professionalització. Com conclu Lori Saint-Martin a ‘Du genre dans la critiques d’art’ des de les institucions i a tots els nivells ‘cal comptar amb les dones perquè es compti amb les dones’.
 

Podeu consultar 'Normes de genre dans les institutions culturelles' al Centre d’Informació i Documentació






 



Inicieu sessió registreu-vos per a enviar comentaris