Sylvie Octobre [2], Frédérique Patureau [3] | Ministère de la Culture [4]
Normes de gènere a les institucions culturals
Princeses de conte i donzelles de dubtós protagonisme a l’espera d’un heroi. El llistat de personatges per descriure el gruix que ha tingut el paper de les dones en relats i històries de la nostra cultura, tan arrelat com persistent, és infinit. Dels més clàssics fins alguns contemporanis, en forma de drama o comèdia i dels contes de fades a les mítiques tragèdies, hi podem trobar personatges femenins.
Més enllà de la representació però, es produeixen i reprodueixen desigualtats de gènere en tots els àmbits de la cultura, ja sigui en la creació, la medicació o la mateixa interpretació. Us en podeu fer una idea de quin és el panorama a casa nostra llegint el revelador informe ‘Desigualtats de gènere en l'ocupació cultural a Catalunya [5]’ que ha elaborat el CoNCA recentment o més concretament, podeu consultar també la radiografia del sector de les arts escèniques elaborada pel col·lectiu Dona’m escena [6].
En aquesta publicació [7] del Ministeri de cultura francès, un seguit d’articles ens revelen i ens fan qüestionar què és el que marca diferencia en el gènere i quins son els processos específics que es donen en diferents sectors artístics com poden ser les arts visuals o la dansa clàssica especialment però també la música, el teatre, l’art contemporani o la cultura científica i els videojocs. Per exemple, observeu algunes diferències entre la representació en funció del gènere, en les següents imatges d'un catàleg sobre els instruments de l'Orchestre de Paris [8]? [ara, actualitzat al web]
Les diverses autores assumeixen que les normes i els estereotips de gènere han marcat històricament unes polítiques culturals públiques que avui no hi tenen cabuda i que s’analitzen al llibre, de la mateixa manera que es proposen aspectes a tenir en compte com l’accés als estudis, una revisió històrica dels referents, tenir en compte l’atribució d’ajuts i les etapes de coconstrucció fins al reconeixement, dels estudis a la professionalització. Com conclu Lori Saint-Martin [9] a ‘Du genre dans la critiques d’art [10]’ des de les institucions i a tots els nivells ‘cal comptar amb les dones perquè es compti amb les dones’.
Podeu consultar 'Normes de genre dans les institutions culturelles [7]' al Centre d’Informació i Documentació [11]
Inicieu sessió [12]o registreu-vos [13]per a enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-search.pl?q=an:%221948%22
[3] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-search.pl?q=an:%2217309%22
[4] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-search.pl?q=Minist%C3%A8re+de+la+Culture
[5] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2019/genere-ocupacio-cultural-catalunya
[6] https://donamescena.wordpress.com/radiografia/
[7] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=46116
[8] http://www.orchestredeparis.com/figuresdenotes/index.php?page=home
[9] https://professeurs.uqam.ca/professeur/saint-martin.lori/
[10] https://books.google.es/books?id=Q5YzDwAAQBAJ&lpg=PA161&ots=H2JspBYxJU&dq=Lori%20saint-martin%20%22du%20genre%20dans%20la%20critique%20d'art%22%20PDF&hl=ca&pg=PP1#v=onepage&q=Lori%20saint-martin%20%22du%20genre%20dans%20la%20critique%20d'art%22%20PDF&f=false
[11] http://www.diba.cat/web/cerc/cidoc
[12] https://interaccio.diba.cat/
[13] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[14] https://interaccio.diba.cat/node/7926