Gallery as community: art, education, politics

«The Street » és una iniciativa de la galeria londinenca Whitechapel Gallery que funciona des del 2008. Es tracta d’un programa sobre el paper pedagògic, social i polític de les galeries d’art i la seva relació amb les comunitats on s’ubiquen. Aquesta obra, editada per la mateixa galeria i coordinada per una de les seves curadores, Marijke Steedman, recull les converses amb alguns dels participats (comissaris d’art, artistes i directors i responsables d’educació de galeries d’art del Regne Unit).

L’objectiu del programa és proporcionar un espai de reflexió perquè els professionals i els artistes puguin debatre de manera oberta sobre quin ha de ser el paper i la funció d’aquestes institucions artístiques en la societat actual, en un context social, polític i econòmic que ha variat molt en els últims anys. S’hi fa referència al període de govern laborista, on segons Steedman, el finançament públic era generós però condicionava les institucions artístiques a assumir un paper d’agents de regeneració urbana i de cohesió social i se’ls reclamaven resultats econòmics, en detriment de l’experimentació artística.

«Gallery as community: art, education, politics» inclou deu converses, precedides d’una introducció, on els participats debaten sobre els conceptes de comunitat, d’educació, d’espai públic i de participació. Es plantegen preguntes com: a qui s’ha de dirigir la galeria, què ha d’aconseguir, com ha de treballar amb els artistes. Analitzen també la situació i el context polític i econòmic actual, així com les tensions, obstacles i contradiccions que hi troben. L’obra tanca amb un apartat on es presenten alguns dels projectes desenvolupats dins el programa Street. Segons Steedman, els  seus resultats han estat variats - no sempre satisfactoris – i en ocasions polèmics, però insisteix que l’objectiu de la iniciativa no és presentar una guia ni unes orientacions metodològiques per desenvolupar programes comunitaris, sinó propiciar la reflexió i l’experimentació.

«I think a lot of what I was doing then was about critiquing neo-liberal funding policies and their impact on the work that we were doing. With hindsight it reads like programming emerging from a bountiful era of funding. But it feels now that the game is up»  Marijke Steedman, (Chapter 10 – Inherent Tensions)

Els participants a les converses són: Greygory Vass (Camden Arts Centre), Kate Gray (Collective Gallery, Edimburg) Sarah Mossop (Modern Art Oxford), Janna Graham (Serpentine Gallery, Londres) Emily Pethick (The Showroom, Londres), Emma Smith (The Showroom, Londres), Frances Williams (South London Gallery) Martha Crean (Spacex, Exeter), Marie-Anne McQuay (Spike Island), Marijke Steedman (Whitechapel Gallery, Londres) i Lotte Juul Petersen (Wysing Arts Centre).

Podeu consultar aquest llibre al Centre d’Informació i Documentació

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris