Era digital: diversitat en la pràctica lectora

Francisco Cruces [Dir.] | Ariel i Fundación Telefónica

La lectura constitueix una de les pràctiques artístiques més estudiades des de diferents disciplines: historia, pedagogia, filologia, semiòtica... Aquest estudi li dóna un gir molt interessant al apropar-se a la lectura des de l’etnografia i ho fa des de la premissa que “pocas prácticas cotidianas han tenido un lugar tan central en la conformación del sujeto moderno como la lectoescritura”. Per això, tot l’estudi s’aborda des de la pregunta central: de quines formes llegeixen els subjectes?

La composició actual de la quotidianitat ha provocat importants i accelerades transformacions en els consums i les pràctiques culturals i això fa que per parlar de lectura calgui referir-se també a les noves tendències i a la digitalització. Es tracta d’una “lectoescritura pluralizada, diversificada, segmentada e indisciplinada”. El volum avança que la pràctica de la lectura es caracteritza per dos trets (a) construeix realitat i (b) es fonamenta sobre convencions i arbitraris culturals. En tot cas, existeixen molts tipus de lectors i lectores i la realitat està molt allunyada del prejudici culte en relació a la unicitat del subjecte, ja que es donen moltes formes de llegir.

«¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores» es centra especialment en dos segments de població: adolescents i dones. A més a més també posa el focus, com avançàvem, en l’anàlisi de l’impacte de la digitalització i la seva influència en la pràctica de la lectura. Destaquen les notes de Remedios Zafra que signa dos capítols en els que parla del “cuarto propio conectado” i de la vinculació entre les dones, la lectura i l’impacte digital. Cap al final del llibre trobem dos capítols que es centren en la transició del llibre de paper al llibre digital, i la coexistència dels dos models.

Tanquem amb aquest fragment: “La lectura no aparece, entonces, como asunto de alguien aislado. Es social, holista, activa, afectiva y corporal; marcada por una relación indisociable con la escritura, la interactividad, la sociabilidad, la imagen, la oralidad, el ritual, la educación sentimental, el espacio cotidiano, la movilidad, la proliferación de dispositivos, la fragmentación de los tiempos y la multiplicación de ocasiones y motivos para leer.”


PDF – «¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores?»

HTML –  «¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores»



Inicieu sessió o registreu-vos per enviar comentaris.