Els meus millors consells, de Mireia Gubianas

Mireia Gubianas va ser una de les veus que ens van acompanyar a les passades jornades Interacció’23. Cultura amb veu jove a la taula Joves agents culturals, per tal de parlar-nos de com implicar els joves en els processos creatius i curatorials, quins aprenentatges se’n deriven i què cal per potenciar que els joves se sentin convocats per les programacions culturals dels equipaments municipals.

Aquesta vegada comptem amb ella per escoltar els seus millors consells en quant a gustos musicals, propostes de lectures, associacions a seguir i qüestions que li fan perdre el son a les nits.

Mireia Gubianas és llicenciada en Filologia Catalana, màster en Pedagogia Educativa i titulada en Art Dramàtic, actualment està cursant el Postgrau en Polítiques Culturals de Base Comunitària. En els darrers anys ha focalitzat la seva tasca professional en el treball artístic i pedagògic amb adolescents i joves, facilitant eines creatives i de vinculació amb la cultura. És coordinadora de projectes artístics i educatius per a joves i adolescents com el programa de creació cinematogràfica Salto del Eje de la Diputació de Barcelona, o el Projecte Virals, programa d’acompanyament cultural a la gestió emocional a partir d’eines de pensament, creatives i teatrals.

Escolto:

Tinc gustos musicals eclèctics, vario molt el que escolto en funció del moment vital i l’estat emocional. Amb els anys, tendeixo cada cop més a la clàssica instrumental i l’ambient. També m’agraden molt les bandes sonores de sèries, recomano molt la de “Northern Exposure”.

Segueixo els programes Les dones i els dies i Entre caixes de Catalunya Ràdio i els podcasts Deforme semanal, Entiende tu mente o Això no és un càsting. Menció especial pel podcast d’històries sobre silencis De eso no se habla.

Llegeixo

Soc de tenir uns quants llibres oberts. A grans trets, em moc entre la ficció literària, la dramatúrgia teatral i l’assaig. Ara mateix estic amb Em dic Lucy Barton d’Elizabeth Strout, Tu cuerpo no es una disculpa: claves para vivir el autoamor radical, de Sonya Renee Taylor i Cultura ingobernable: de la cultura como escenario de radicalización democrática y de las políticas que lo fomentan, de Jazmín Beirak. La llista de pendents, us l’estalvio!

Algú que trobo molt interessant:

Soc molt fan de l’Última Merda Col·lectiu, creadores, organitzadores i dinamitzadores de l’Assemblea de les Arts Escèniques i de múltiples debats performatius i “perreos” reflexius. Sota el lema “Del lament a l’acció”, han irromput a l’escena cultural i teatral amb valentia, irreverència i rigor i, en poc temps, s’han convertit en una de les veus joves indispensables en qualsevol “sarau” cultural.

Segueixo aquestes organitzacions:

Uns dels gran referents en gestió cultural comunitària a casa nostra són el Departament de Mediació Cultural del CCCB i el programa d’accessibilitat i d’inclusió cultural Apropa Cultura. També m’interessa molt la tasca que es desenvolupa des de la xarxa Artibarri a favor del desenvolupament de projectes artístics d’acció comunitària.

I a nivell internacional, paro molta atenció a les accions culturals comunitàries que desenvolupen referents llatinoamericans i segueixo de prop el programa de cooperació Ibercultura Viva, per a l’enfortiment de les polítiques culturals comunitàries a Iberoamèrica.

Això em manté desperta a la nit:

El que m’acostuma a despertar a mitja nit són les preocupacions de la feina, la gestió cultural i la docència, la qual cosa fa que hagis d’estar pendent de múltiples temes a la vegada. En èpoques en què estic actuant, el malson és quedar-me en blanc en plena actuació. I l’altra gran preocupació nocturna és el benestar dels meus. Combato l’insomni amb el Paraulògic i el Mot-li!

Articles Interacció. Indispensable!

Formar part de la comunitat d’Interacció és una manera fantàstica d’estar connectada a les accions i a les reflexions que s’hi donen. Tenint en compte que el meu camp d’expertesa és la relació entre joves i cultura i el seu potencial com a agents culturals, destacaré la Conferència inaugural de les darreres Jornades Interacció’23, feta pel filòsof Eudald Espluga amb el títol La joventut en qüestió.

Deixar de parlar de la Joventut con un grup social únic i atendre a la seva diversitat i necessitats; revisar mecanismes estigmatitzants i edatistes; facilitar espais d’acció i de participació cultural als joves; treballar per a l’acompliment dels drets culturals des de la perspectiva de democràcia cultural, o acompanyar en l’exercici ple de la sobirania cultural dels i les joves, són només alguns dels factors que com a gestors culturals no podem deixar de plantejar-nos.

_____________________________________________________________________