Territori setze-trenta. Lectures d’arxiu #2 | Polièdrica Magazín

Territori setze-trenta és la primera part d’un recull de programes, activitats i projectes artístics i culturals col·laboratius liderats, dissenyats, gestionats i/o desenvolupats per joves a tot el territori espanyol. Aquesta proposta de lectura abasta de l’any 2019 al 2023 i vol posar en valor una genealogia d’iniciatives que trenquen el sostre de vidre d’una categoria condescendent, paternalista i controvertida com és la de joventut i refutar amb exemples pràctics la creença que sosté que els joves no senten interès per la cultura.

Descarrega Territori setze-trenta. Lectures d’arxiu #2

Lectures d’Arxiu és una publicació periòdica de Polièdrica Magazín que proposa una mirada genealògica a un tema, problemàtica o línia de treball partint d’accions i projectes que formen part de l’arxiu de Polièdrica. L’arxiu, amb més de 1.775 entrades des de 2014 fins a l’actualitat, conforma una col·lecció d’iniciatives vinculades amb la mediació cultural, la cultura comunitària, els drets culturals i l’art i l’escola de tot el territori espanyol.

El segon número d’aquesta publicació, Territori setze-trenta, posa el focus en programes, activitats i projectes artístics i culturals col·laboratius en els quals els i les joves són els protagonistes. Liderant projectes, essent responsables del disseny, gestió i desenvolupament dels mateixos o participant activament en propostes d’institucions culturals. Exercint els drets culturals, multiplicant la seva capacitat d’agència i la seva visibilitat en institucions i fòrums públics. Un compendi d’accions on es catalitzen altres punts de vista, nous imaginaris i maneres de comprometre’s que trenquen el sostre de vidre d’una categoria condescendent, paternalista i controvertida com és la de joventut.

Quatre itineraris de lectura

La publicació proposa quatre itineraris de lectura des dels quals apropar-se a trenta-set iniciatives i projectes engegats per i per a joves. Aquestes diferents aproximacions permeten posar en valor el potencial i diversitat d’algunes de les accions culturals i artístiques que s’han desenvolupat a l’estat espanyol.

El primer de tots “Construint relats del món” recull iniciatives articulades entorn de processos de mediació cultural y artística que faciliten la reflexió i la construcció d’una mirada crítica dels joves entorn del present. Com per exemple l’exposició Mirar Descobrir Recordaron joves d’entre 17 i 19 anys acabats d’arribar de diversos països de l’Àfrica (Guinea, Marroc i el Senegal) van presentar un fotollibre sobre la seva experiència d’acollida. Aquesta exposició s’emmarcava dins del projecte “Horitzons. Relatar l’arribada i vincular-se a l’entorn amb la fotografia i l’audiovisual” de l’associació A Bao A Qu seleccionat a la convocatòria Art for Change 2020 de la Fundació la Caixa.

Molts dels projectes es desenvolupen entorn de llenguatges escènics. L’itinerari d’“Arts en viu”  en mostra uns quants, posant en relleu que els projectes que es fan des de l’acció i el cos faciliten una participació diversa i inclusiva. Esquerdes. Memòries jovesés un espectacle fruit del projecte de creació comunitària de l’Arnau Itinerant en col·laboració amb la Taula de Cultura del Pla Comunitari del barri de Poble-sec de Barcelona que tracta les vulnerabilitats i resiliències de joves i gent gran.

Vincles amb la institució cultural”  reuneix iniciatives en les quals institucions culturals o administracions són les impulsores de projectes amb joves. Posa de relleu el potencial i responsabilitat que tenen per bastir nous models de treball i polítiques públiques. Rompepuertas és un projecte de l’Ajuntament de Saragossa perquè els i les joves desenvolupin els seus propis projectes culturals i artístics als museus municipals a partir d’una formació impartida per artistes locals i nacionals, així com per professionals vinculats a la dinamització en museus.

“Gestió i programació cultural” Les oportunitats perquè els i les joves puguin desenvolupar-se professionalment, i els seus punts de vista tinguin visibilitat, demana cedir espais de responsabilitat i poder. Stalkers és un dispositiu de governança participativa impulsat per cinc festivals catalans d’arts vives (Fira de Tàrrega, Terrassa Noves Tendències (TNT), Sâlmon (Barcelona), Sismògraf (Olot) i Eufònic (Terres de l’Ebre)) on un grup de joves s’endinsa en el procés de curadoria de les seves programacions per acabar ideant una programació cultural als seus municipis.

Més informació sobre lectures d’arxiu

El primer número de Lectures d’arxiu va abordar les pràctiques culturals que situen la perspectiva de gènere i les identitats diverses com a eix de les seves propostes. El pots consultar aquí.

________________________________________________________

Vols estar al cas de l’actualitat de la mediació cultural, la cultura comunitària, l’art i l’escola i els Drets Culturals? Subscriu-te a Polièdrica