Informe sobre Unesco Mondiacult 2022

En preparació de la Conferència Mundial de la UNESCO sobre Polítiques Culturals i Desenvolupament Sostenible – MONDIACULT 2022 i en el marc de les converses Resiliart per captar les veus de les comunitats culturals d’arreu del món, el 22 de febrer de 2022 la Fundació EU-LAC va celebrar la “Consulta sobre l’enfortiment de la cooperació cultural birregional entre Amèrica Llatina i el Carib i la Unió Europea”.

El debat va girar al voltant de quatre preguntes relacionades amb (1) els reptes que la pandèmia de Covid-19 ha suposat per al sector cultural i per a la cooperació en aquest sector, (2) les bones pràctiques que s’han evidenciat per fomentar la cooperació cultural, (3) la importància de les entitats internacionals per fomentar la sostenibilitat del sector cultural, i (4) les recomanacions per als responsables de la presa de decisions en matèria de cooperació cultural.

A continuació, s’enumeren algunes de les principals conclusions de la sessió (per veure l’informe complet, cliqueu aquí):

• La cooperació entre la Unió Europea i Amèrica Llatina i el Carib en l’àmbit cultural se centra en l’espai iberoamericà, deixant de banda regions com el Carib, i Europa més enllà de la Península Ibèrica. És per això que no es pot parlar de cooperació UE-ALC en un sentit formal.

• El finançament dels projectes és, desafortunadament, a curt termini, la qual cosa no permet realitzar accions sostenibles.

• La formació i capacitació dels agents culturals a escala birregional és fonamental per augmentar les sinergies i la cooperació que sorgeixen de l’ interès dels agents culturals.

• MONDIACULT 2022 hauria de definir la sostenibilitat cultural i les contribucions de la cultura al desenvolupament sostenible des de la perspectiva de la solidaritat, donant importància al desenvolupament de mecanismes que garanteixin que els compromisos adquirits a nivell internacional puguin ser consumats financerament.

• Les polítiques i projectes culturals s’han d’abordar de forma descentralitzada i donar un paper més destacat a la societat civil i als actors regionals i subregionals.

• La transformació digital, i el seu potencial, ha de ser investigada en profunditat.

• El Campus Euroamericà de Cooperació Cultural, que es va desenvolupar en vuit edicions entre 2000 i 2012, té un enorme potencial per apropar les dues regions en matèria de cooperació birregional i gestió cultural.

Interarts està compromesa amb la importància de continuar les converses que condueixen a MONDIACULT 2022 en un esforç enfocat a que la veu del sector cultural se senti i sigui presa en consideració. Recentment, hem donat difusió a la Declaració de la campanya #culture2030goal, que demana a les organitzacions de la societat civil assumir una major responsabilitat en el disseny i implementació de polítiques culturals concretes, audaces i atractives, i a unir-se a la conferència, descrita com una oportunitat històrica per impulsar el canvi i desenvolupar una agenda comuna. Així mateix, en un dels nostres recents editorials, Mercedes Giovinazzo escrivia que  “l’esperança encara no està perduda perquè en aquesta pròxima cita internacional els responsables polítics capgirin la situació i donin a la cultura l’impuls que necessita per a ser reconeguda, àmpliament i més enllà d’un cercle tancat d’adeptes, pel paper que juga en el desenvolupament (com a quart pilar), però també com a element necessari dels sistemes democràtics de governabilitat que per a sobreviure necessiten de la participació sana i constructiva dels ciutadans i dels pobles.”

_______________________________________________________________________