Manifest del Dia Internacional de les Dones 8 de març de 2018

El 8 de març celebrem el Dia Internacional de les Dones, un dia en el qual des dels carrers, des de la societat civil i des del municipalisme reivindiquem les dones com a ciutadanes actives i els feminismes com a moviment social transformador.

Els feminismes han anat assolint protagonisme i força en àmbits de la vida social, política, econòmica i cultural, nivells que cal mantenir i enfortir. Un bon exemple en són el món de la creació cultural i el món educatiu, on la urgent necessitat de superar els esquemes patriarcals en la transmissió de valors és ja difícilment qüestionable.

Alhora, els feminismes també han entrat als ajuntaments, reconeixent que la justícia de gènere i els drets de les dones són un element estructural en tota política pública que persegueixi un món, un país, un territori o unes ciutats cohesionades i inclusives.

I tot això està passant després de dècades de lluites, en les que les dones ens hem trobat i reconegut en espais diversos de participació. Ho hem fet establint relacions i xarxes, evidenciant els conflictes i les diferències, construint espais i accions per atendre les necessitats de les dones en la seva pluralitat i la lluita pels seus drets.

El més revolucionari és que totes aquestes aportacions han demostrat que la transformació del sistema patriarcal té un impacte per a tota la societat. Trenca amb la mirada única, androcèntrica i heteronormativa del món, que no només no respon a la realitat, sinó que té impactes nocius en la vida de milions de persones, no només en les de les dones.

Per això aquest 8 de març reivindiquem la sororitat com a instrument polític de gènere, definit per Marcela Lagarde com “l’aliança feminista entre les dones per canviar la vida i el món en un sentit just”(1) i a través del que les dones han teixit aliances al llarg de la història.

Aliances per transformar, transgredir, redefinir, qüestionar, articular, enfortir, apoderar, més enllà d’orígens i fronteres.

Des  del  món  local  volem  fer  visibles  les  articulacions  i  aliances  entre  dones  en diferents camps de l’associacionisme, la cultura, l’economia, la cura, la política. Aliances, del nostre entorn més pròxim i de tot el món, que posen encara més en evidència  les  arrels  patriarcals  de  fenòmens  com  les  desigualtats  en  els  treballs, l’exigència de posar la cura al centre de les polítiques i de redistribuir l’accés a la riquesa i als recursos, base de la Vaga i mobilitzacions de dones d’enguany, de la que ens sentim partícips.

Continuem defensant amb fermesa el nostre compromís en el  suport i desenvolupament de les polítiques de gènere en el món municipal i en una major representativitat política de les dones. Una participació pública que es basi en la sororitat i en lideratges que democratitzin les relacions, els espais de participació i d’incidència, que facin els nostres pobles i ciutats FEMINISTES.

Per això ens convoquem a una vaga feminista. És una vaga que va més enllà del que s'identifica com aturada laboral perquè la participació de les dones és nuclear en totes les esferes de la vida, i la vaga ha d'assolir també altres treballs i espais: el de les cures, el consum, la vida estudiantil i associativa.

Una vaga en la que cridem a reflexionar col·lectivament què poden fer tots i cadascun dels homes per canviar una situació sobre la qual ja s'haurien d'haver manifestat contraris.

Practiquem un feminisme interseccional perquè sabem que estem travessades per desigualtats i precarietats que ens situen en llocs molt diversos davant del patriarcat, el treball assalariat, les cures, el consum, l'exercici dels nostres drets, la formació i la participació ciutadana, per les diferències que travessem alguna de nosaltres segons la procedència, la classe, l'edat, l'orientació sexual, la identitat de gènere i habilitats. Però la vaga és de totes, hi ha un lloc per a totes i cadascuna de nosaltres en la nostra vaga feminista del 8M.

Formem part d'un procés de transformació radical de la societat, de la cultura, de l'economia, de les relacions. Volem ocupar l'espai públic, reapropiar-nos de la decisió sobre el nostre cos i la nostra vida, reafirmar la força política de les dones, lesbianes i trans i preservar el planeta en què vivim.

I per això el 8M pararem el nostre consum, el treball domèstic i les cures, el treball remunerat i els nostres estudis, per demostrar que sense nosaltres no es produeix, i sense nosaltres no es reprodueix.

(1) https://www.asociacionag.org.ar/pdfaportes/25/09.pdf

Inicieu sessió registreu-vos per a enviar comentaris

Etiquetes:
dones, declaració