Projecte Perform: claus per investigar l’ensenyament de la ciència a través de les arts escèniques

'Perform' (Participatory Engagement with Scientific and Technological Research through Performance) és un projecte d’investigació que va néixer el novembre de 2015 amb l’objectiu de fer créixer l’interès dels joves per la ciència, la tecnologia, les matemàtiques i les enginyeries a través de les arts escèniques. Aquesta aproximació a les ciències des d’una perspectiva humanística busca trencar estereotips de gènere i fer més fàcil l’accés dels joves de col·lectius desafavorits a les carreres científiques.

El projecte, que es va gestar a l’Observatori de la Difusió de la Ciència de la UAB gràcies a una convocatòria de la Comissió Europea, i que actualment coordina l’Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC, està dirigit a alumnes d’educació secundària, els seus professors i joves investigadors d’Espanya, França i el Regne Unit, i a tots ells se’ls faciliten eines i guies detallades per desenvolupar mètodes educatius científics basats en les arts escèniques (PERSEIA).

Un total de 12 escoles d’educació secundària de Barcelona, Bristol, Manchester i París participen en la iniciativa, que també s’encarrega d’analitzar si els canvis en la metodologia educativa promouen els valors relatius a la Responsible Research and Innovation (RRI), que la Unió Europea inclou en l’estratègia de governança Europa 2020.

Isabel Ruiz Mallén, investigadora de l’IN3 de la Universitat Oberta de Catalunya i coordinadora de 'Perform', assegura que la resposta dels estudiants de 3r d’ESO de les escoles catalanes participants (l’IES Castellbisbal i l’IES Santa Eulàlia de Terrassa) és sorprenent, i que les pràctiques amb tallers i monòlegs científics ajuden els joves a aprofundir en aspectes ètics i d’igualtat de gènere, a banda d’aprendre qüestions purament científiques. Amb aquestes activitats Mallén defensa el gir de l’interès per les disciplines STEM cap a les STEAM, que inclouen també l’art per promoure un aprenentatge del tot transdisciplinari, i de les quals parlarem a Interacció 17 en el marc de la sostenibilitat, l’ètica i el coneixement.
 

 


Els resultats del projecte, a més, serveixen per implementar aquest mètode educatiu en el context dels museus de ciències. Precisament, el passat mes de juny la iniciativa va formar part de la conferència anual ECSITE, celebrada al Museu de Ciències i Història Natural de la Universitat de Porto (MHNC-UP), en què es va debatre la manera de desenvolupar activitats divulgatives responsables i compromeses amb la mirada dels estudiants sobre la societat.


HTML: Perform (Participatory Engagement with Scientific and Technological Research through Performance)

Podeu consultar l'entrevista a Isabel Ruiz Mallén aquí


Inicieu sessió registreu-vos per a enviar comentaris