Projecte d'Assemblea Ciutadana Metropolitana de la Biennal Manifesta

Es busquen persones que es dediquin a la gestió cultural, artistes independents, persones que pertanyin a organitzacions socials, culturals i/o ecologistes locals de les ciutats de Badalona, Barcelona, Cornellà de Llobregat, el Prat de Llobregat, Granollers, l'Hospitalet de Llobregat, Mataró, Sabadell, Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Sant Cugat del Vallès i Terrassa, estan cridades a participar en l'Assemblea Metropolitana Manifesta, un prototip d'espai participatiu fruit de la col·laboració entre el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB), amb la Biennal Manifesta en el marc de la Capital Europea de la Democràcia.

Aquesta Assemblea estarà formada per 60 persones de la regió metropolitana de Barcelona, amb cinc participants de cada municipi seleccionats per sorteig per garantir la diversitat en la convocatòria oberta i entre els perfils professionals escollits.

Quin és l'objectiu d'aquest espai?

Debatre, reflexionar i buscar les respostes a la pregunta de partida: Com podem imaginar espais col·laboratius metropolitans que puguin influir en les polítiques culturals des de la perspectiva de la transició ecosocial?. Mitjançant aquest procés també es convidarà als i les participants a debatre qüestions com:

• Com aplicar la futura Llei de Drets Culturals?

• Com pot la cultura inspirar i contribuir a la transició ecosocial?*

• Com articular la cultura a la regió metropolitana?

L'objectiu del procés deliberatiu és, a més, explorar i experimentar nous espais de governança i processos democràtics en el desenvolupament de polítiques culturals, així com impulsar la col·laboració a escala regional. L'Assemblea constarà de tres trobades presencials els dies 21 de març (Barcelona), 25 d'abril (Sabadell) i 23 de maig (l'Hospitalet), de 9.00 h a 14.00 h. Les persones participants hauran d'assumir el compromís d'assistir a les tres sessions i a canvi rebran una petita compensació econòmica. En aquestes sessions es faran debats dinàmics i es vetllarà per desenvolupar continguts col·laboratius per articular una proposta compartida. A més, des de la web de la Capital Europea de la Democràcia: les persones participants podran accedir a la plataforma de participació ciutadana que servirà com a eix central de tot el procés.

Qui es pot inscriure?

Qualsevol persona de qualsevol dels 12 municipis on s'emmarca el projecte i que tinguin interès per debatre com articular la cultura en el conjunt de la regió metropolitana i el paper que pot jugar en la transició ecosocial. Entre totes les persones inscrites entre el 30 de gener i 19 de febrer a les 23.59 h, Manifesta realitzarà un sorteig tenint en compte variables com el gènere, l'edat, la procedència, la geografia, i els orígens socioculturals i escollirà 5 persones de cada municipi. Per tal d'entrar en el sorteig, cal inscriure's en aquest formulari.

Resultats i conclusions

Els resultats esperats del procés són:

• Explorar possibles aplicacions futures d'aquesta Assemblea com a eina per millorar participació ciutadana i governança en un context metropolità, concretament en donar forma a propostes i polítiques culturals i artístiques.

• Dissenyar col·lectivament, dins d'uns paràmetres determinats, una proposta d'adopció de les conclusions de l'Assemblea.

• Avaluar a partir de la pròpia experiència com l'Assemblea Ciutadana Metropolitana pot esdevenir un instrument permanent de governança participativa pel desenvolupament de polítiques culturals cohesionades i transversals per a la regió metropolitana, garantint així el llegat de Manifesta 15 a mig termini.

A més, aquesta proposta abordarà la confluència de tres aspectes essencials: la cultura, l'ecologia i l'àmbit metropolità.Els resultats i conclusions es mostraran durant la Biennal Manifesta el mes de novembre d'aquest any i es desenvoluparan tallers i altres programes com a resposta al treball de l'Assemblea.

Aquest projecte està s'emmarca dins la Capital Europea de la Democràcia 2023-2024 i està organitzat per Manifesta 15 Barcelona amb la col·laboració del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB).

Per a més informació i inscripcions visiteu l'apartat web del procés

Manifesta 15

Manifesta, la Biennal Nòmada Europea, canvia d'ubicació cada dos anys. Fundada a principis dels anys noranta, repensa la relació entre cultura i societat cívica, investigant i instigant una transició ecosocial a través de la cultura contemporània en resposta i en estret diàleg amb l'esfera social de la ciutat d'acollida i les seves comunitats.

Manifesta 15 Barcelona pretén construir noves vies perquè les comunitats socials i artístiques connectin amb les infraestructures locals així com desplaçar l'atenció cultural cap als afores de la ciutat i les zones veïnes, fomentant la col·laboració entre les ciutats metropolitanes. Manifesta, coneguda per la seva naturalesa nòmada, posa èmfasi en la creació d'estructures específiques de lloc que se centren en les veus i els records locals, amb el suport d'una àmplia investigació a les ciutats d'acollida, que comença dos anys abans de la biennal.

El poder de Manifesta 15 és revitalitzar, repensar i recuperar ubicacions poc conegudes o en desús, on presentar un programa innovador d'actuacions, tallers, projeccions, exposicions, intervencions urbanes i altres activitats.

La informació procedeix de les webs i canals de comunicació de La Capital Europea de la Democràcia (ECoD)