Art participatiu per revitalitzar el túnel del barri de la Salut

El Servei de Mediació de l’Ajuntament de Badalona ha impulsat la proposta del pintor badaloní Carlos Spogo per dignificar aquest espai i reivindicar la memòria històrica del barri.

El projecte s’inclou dins del programa Barris i Comunitats de la Diputació de Barcelona i ha comptat amb la implicació de centres educatius.

Interior del túnel del barri de la Salut

El Servei de Mediació de l'Ajuntament de Badalona (Barcelonès Nord), dins del programa Barris i Comunitats de la Diputació de Barcelona, ha impulsat un projecte participatiu d'art mural al túnel de la Salut en el qual han intervingut diversos centres educatius i entitats del barri.

La proposta, dirigida pel pintor badaloní Carlos Spogo i integrada a Pintamos Mucho, un conjunt d'activitats artístico-socials que ell mateix coordina, té com a objectiu reforçar la cohesió social i recuperar la memòria històrica del barri a través d'una obra que recull les històries del lloc i de la vida dels seus habitants.

En una primera fase d’aquest projecte participatiu es van realitzar diversos tallers en els quals es va presentar una selecció de fotografies antigues, generant diàlegs a l’entorn de les imatges i la seva relació amb l'actualitat, i reinterpretant-les mitjançant diferents tècniques d'arts plàstiques.

Seguidament, es van dur a terme quatre jornades d'activitats artístiques intergeneracionals al centre cultural l’Escorxador, on els participants dels tallers anteriors van fer noves propostes basades en les fotografies, dibuixos i collages ja creats. Van sorgir vincles afectius que van ajudar a comprendre diferents realitats socials, reforçant la integració i el treball en equip.

El resultat d'aquestes sessions s’ha mostrat a la part exterior del túnel, tocant al carrer de Ramon Llull, mitjançant la tècnica del Paste Up. El disseny està format per una selecció de les fotografies antigues del barri i les imatges pintades prèviament, enganxades directament a la paret.

Als laterals de l'interior del túnel s’ha realitzat un mural on es poden veure elements històrics del barri i detalls de la natura vinculada amb la ciutat, representats a través d'un estil fresc i divertit, inspirat en els treballs fets durant els tallers.

Com a cloenda del projecte s’han instal·lat lletres de fusta pintades de colors que formen el nom del barri, a les quals s’han enganxat fotografies i dibuixos en paper.

Els centres educatius que han participat en aquesta iniciativa són l'Institut Barres i Ones, l'Institut-Escola Rafael Alberti, l'Institut-Escola Turó d'en Caritg i l'Institut Enric Borràs, així com les entitats Federació de Dones i la Fundació Badalona Capaç. Les imatges d'arxiu han sigut cedides pel Museu de Badalona, Badalona Recuerdos i diversos particulars.

_________________________________________________________________________________________

La informació procedeix de les webs i canals de comunicació de l'Ajuntament de Badalona