El pas del turisme cultural

Del ‘jamón’ o el big fun, hi ha espais que s’aixopluguen sota la designació de museu quan en canvi ocupen un espai d'atracció turística en racons que gaudeixen d’aquest públic potencial. De vegades funcionen, d’altres no tant, però malgrat el terme museu solen evidenciar clarament el seu objectiu. Hi ha polítiques, projectes i operacions urbanístique però, que malgrat la seva finalitat d’atracció turística i econòmica es vesteixen de cultura per assolir una millor acceptació entre els locals. Veiem-ne un cas.
 


 

Hi ha infinitat d’exemples, alguns de molt propers però ens ocupem del cas de Màlaga a través de Málaga 2026: una plataforma fruit d’un projecte col·laboratiu que reuneix articles i de pràctiques artístiques contemporànies recollint en aquesta pàgina web una sèrie d'expressions públiques de dissidència respecte al discurs oficial de la genial ‘ciutat dels museus’.
 


 

Ho fa amb un recull d’articles i imatges de la crítica a la utilització de la figura de Picasso per a la transformació del territori i dels seus imaginaris, de propostes i exemples de la targiversació d’unes maneres de fer art i teixir comunitat que se situa per força a les antípodes de la seva reducció a fetitxe posat al servei de la submissió de la ciutat a la lògica del consumisme i l'espectacle.

A l’ampli mosaic d’articles dedicats a l’ús de la cultura com a estratègia d’atracció, hi trobem  col·laboracions centrades en ciutats com Barcelona, ​​València o Bilbao que ja han experimentat processos d'instrumentalització de la cultura com a recurs turístic, per tal d’il·lustrar i mostrar paral·lelismes amb la Màlaga actual, que el mateix alcalde va presentar al Reset 18.
 


 


 

Com ja vam esmentar recentment a Interacció, els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 amb una perspectiva cultural, parlen del turisme en els punts 8.9 i 12.b, fent referència a la necessitat d'elaborar i posar en pràctica polítiques encaminades a promoure un turisme sostenible, també a través de la cultura i els productes locals, i la necessitat d'elaborar instruments adequats a aquests efectes.

El turisme cultural és indissociable a totes les marques turístiques, on el patrimoni és realça i es posa en valor amb la finalitat de generar un atractiu portes enfora. Però hi ha més enllà un apunt que es pot extreure del ODS i són els conceptes: sostenible i locals. Objectius que no haurien de ser compatibles amb problemàtiques com la turistització i la gentrificació. Les sinergies que es poden generar entre cultura i turisme poden ser d’impactes molt diversos, però el més important és que arribin a ser equitatives i sostenibles. Serà així aquests dies que passarem de vacances?

Sigui com sigui, gaudiu d’aquests dies!
 


 

Inicieu sessió o registreu-vos per enviar comentaris