La ciència a escena

Sergio Villanueva, Helena González, Oriol Marimon, Irene López | University of Warwick i Universitat Oberta de Catalunya

Imaginem-nos per un moment que anem al teatre, acompanyant un grup d’estudiants. Però no es tracta d’una representació convencional, no és una performance, no és una comèdia, ni una tragèdia grega. És de fet, una classe de ciència, però des d’un escenari, i utilitzant totes les eines escenogràfiques possibles, tal i com faria una veritable companyia de teatre.

Durant l’Interacció 17, vam esmentar propostes tan interessants com el Projecte Perform: claus per investigar l’ensenyament de la ciència a través de les arts escèniques, quees tracta d'un treball d'investigació que combina els coneixements de la ciència i les possibilitats educatives de les arts escèniques.

Perform, o el que és el mateix: 'Participatory Engagement with Scientific and Technological Research through Performance', és un projecte d'investigació que cerca els efectes dels mètodes innovadors d’educació científica basada en les arts escèniques, amb el suport del Programa H2020 de Recerca i Innovació de la Unió Europea, i una desena de companyies i universitats. Busca la implicació participativa en la recerca científica i tecnològica a través de les arts escèniques, des dels més joves, treballant amb instituts d’Espanya, França i Regne Unit.

L’objectiu definitiu d’aquest protocol sobre el projecte 'Perform: the art of science learning', és poder identificar i incloure en clau educativa i comunicativa, eines performàtiques a les activitats educatives sobre ciència. Per tal d’assolir-ho, parteix d’un estudi sobre la motivació i els objectius dels estudiants entorn les STEM i els valors de recerca responsable, RRI. A partir de l’anàlisi de les dades de la recerca, se’n poden extreure conclusions com la d’aquesta gràfica, que ens mostra l’augment positiu de resposta durant els tallers, davant la idea: ‘Si jo volgués, podria ser científic’, amb les valoracions fetes pels alumnes abans, i després d'assistir a la performance del projecte:
 

7N6sCxiJAVcFOXtva3xCyCrrkBqcrn5mwbcWnF_q


Es mostren els exemples d’aplicació del projecte a través de les companyies associades al projecte, com són els científics comediants de The big van a Espanya, els improvitzadors clowns de França Traces, o els Science Made Simple (SMS) del Regne Unit. En el cas del grup Big Van Ciencia, és grup de científics en actiu que promou diferents propostes per fer arribar la ciència d’una manera atractiva a tots els grups d’edats, tant fent monòlegs, clown, o espectacles participatius, com realitzant formació per professors amb el mateix propòsit. Per tal de poder desenvolupar el seu propi projecte 'PERSEIAs' o 'PERformance-based Science Education and Innovative Activities', a partir del projecte Perform, qualsevol escola pot treballar a partir de tallers, sobre els estereotips de la ciència, i potenciar els valors positius des d’un prisma crític i amè, amb l'ajuda d'aquest protocol d'acció.
 



 



HTML  Perform, the art of science learning

PDF  Perform, the art of science learning


Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris