Acción Cultural Española (AC/E) [2]
Internet és actualment la major plataforma de propagació d'art i cultura, una tendència que és imparable, ja que va en paral·lel al desenvolupament de la vida i la societat digital. El sorgiment d'Internet i les noves TIC han revolucionat els mecanismes per a la producció i difusió de béns culturals, interrompent en els estàndards tradicionals d'autoria. Sobretot, és gràcies a Internet que la cultura s'ha democratitzat fent-se accessible a tot tipus de públics, trencant amb processos que abans solien ser molt més restringits. Malgrat els seus avantatges però, aquests mitjans també comporten riscos, especialment per als autors i creadors, artistes i intel·lectuals, científics o inventors que intenten protegir l'autoria de les seves obres i evitar la pirateria o el plagi del que tant de temps i esforç els ha costat crear.
La realitat i el context actual protagonitzat per la xarxa digital ha provocat intenses transformacions en el concepte de protecció legal d'obres i drets dels autors, que segueixen en constant debat i reformulació.
'L'Anuari AC/E de cultura digital', enguany arriba a la seva sisena edició, amb les arts escèniques [3], els museus [4], els festivals [5], el patrimoni històric [6], el sector del llibre [7], com a temes que s’analitzen a fons. Alguns dels desafiaments actuals fa que l’anuari ressalti la necessitat de consolidar el equilibri d'interessos entre creadors i usuaris i, alhora, ampliar les fonts de creativitat, originalitat, domini públic i compliment dels drets fonamentals, d’acord amb les recomanacions de l'Agenda de l'OMPI [8] per al Desenvolupament i el Consell de Drets Humans de les Nacions Unides [9].
Pel que fa a l’anàlisi de tendències digitals, s’estudia la situació de la cultura digital [10] amb un primer article sobre l’impacte del 'blockchain [11]'a les indústries culturals, l’accés obert i els drets de propietat intel·lectual [12] com els 'creative commons [13]', la sobirania econòmica de la cultura amb models alternatius des de les associacions i cooperatives, matchfunding o FLOSS (Free Libre Open Source Software). El vincle entre la intel·ligència artificial i la música, així com el podcast, en totes les seves vessants. També analitza l’impacte de la creació digital davant els drets humans i els canvis de tendència en el consum de les indústries culturals amb nous públics o les 'fake news [14]'. En aquest article s’aprofundeix amb anàlisis interessants com els usos d’internet, en el cas del següent quadre que detalla, segons l’Estudio General de Medios [15] de l’AIMC, en l’escala d’ubicació ideològica.
Estudio General de Medios [16] de l’AIMC [17]
L’apartat de profunditat, ‘Focus 2019: Creadors i autoría en l’era digital’, analitza com els sistemes nacionals i autonòmics troben la conciliació entre nous objectius en termes d’accés a l’obra i als béns culturals, com en els marcs regulatoris per a plataformes creatives i per a l'intercanvi d'obres d'arts visuals, audiovisuals, musicals i literàries, en termes de col·laboració, innovació i obertura.
Destacant com a eix essencial, els drets de propietat intel·lectual, analitzant l’autoria, què és un plagi o l'apropiació il·lícita de la condició d'autor sobre obra aliena. Així mateix, s’apunten bones pràctiques en la protecció dels drets i titularitats abans del conflicte, instruments de seguretat jurídica com el Registre de la Propietat Intel·lectual que instaura, com mesura preventiva i probatòria, les presumpcions legals de titularitat (del subjecte inscrit com autor o titular), i de les presumpcions d'existència i exactitud dels drets inscrits.
Finalment, aquest darrer bloc, tracta un tema de rabiosa actualitat com és el Blockchain i els smart contracts. Aprofundint en les implicacions jurídiques en l'àmbit de la propietat intel·lectual, en el qual s’estudia, a més, la "propietat intel·ligent” o “Criptopropietat”, eficaç per a l'intercanvi de diners i per als béns i drets de propietat intel·lectual també, que poden ser transferits aprofitant aquest protocol, “Tokenitzant” així el bé o els dret susceptible de ser transferit. Els tokens en un entorn digital no són sinó “dades” (per tant, informació) que representa els béns o drets i el seu funcionament és similar al dels títols de valors. És per això, que la possessió atorga la titularitat sobre aquest bé concret o dret i habilita a transferir-los a un nou titular a través dels “contractes intel·ligents”, analitzant també com es produeix el contracte i per tant la seva acreditació.
D’aquesta manera, el Focus 2019, té com a finalitat convidar a reflexionar i donar pautes pràctiques sobre alguns apartats principals de drets d'autor i tot allò que ha implicat els canvis tecnològics afectant les creadores i els seus drets.
«Black Swan»obra de l'artista criptogràfic @cryptograffiti [19], que va subhastar al millor postor, per demostrar el potencial dels micropagaments per al món del art. Es va vendre per 1 millisatoshi, que en aquest moment era igual a 0,000000037 dòlars.
Podeu consultar-ne el contingut íntegre aquí:
Acción Cultural Española. (2019). Anuario AC/E de cultura digital 2019 [20] www.accioncultural.es [21]
_____________________________________________________________________
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://www.accioncultural.es/
[3] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2014/04/08/anuario-ace-de-cultura-digital-focus-2014
[4] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2015/anuario-ace-cultura-digital-2015
[5] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2016/anuario-ace-2016-cultura-inteligente
[6] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2017/anuario-ace-cultura-digital-2017
[7] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2018/revolucio-llegirem-pantalla
[8] https://www.wipo.int/portal/es/
[9] https://www.ohchr.org/SP/HRBodies/hrc/Pages/Home.aspx
[10] https://interaccio.diba.cat/temes/cultura-societat-contemporania/tecnologia-digitalitzacio
[11] https://ca.wikipedia.org/wiki/Blockchain
[12] https://interaccio.diba.cat/etiquetes/drets/drets-dautor
[13] https://creativecommons.org/
[14] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2019/historia-fake
[15] https://www.aimc.es/egm/audiencia-internet-egm/
[16] http://www.aimc.es/egm/audiencia-internet-egm/
[17] http://www.aimc.es
[18] https://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/a82fz0/i_sold_this_tiny_artwork_for_1_millisatoshi/
[19] https://cryptograffiti.com/
[20] https://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/anuario-2019-pdf.pdf
[21] https://www.accioncultural.es/es/ebook-anuario-2019
[22] https://interaccio.diba.cat/node/7971