Mart Willegens, Jessy Siongers, Lucas Pissens i John Lievens | Federation of European Film Directors [2] i Federation screenwriters Europe [3]
La setmana passada acabava amb la Gala dels Premis Gaudí, posant en valor per dotzè any consecutiu la labor del cinema català. Des de la primera edició i fins ara la nostra dependència envers les pantalles ha crescut exponencialment, a la vegada que les possibilitats per accedir a pel·lícules, documentals i sèries s’han multiplicat. No podríem viure en un món sense pantalles, ni tampoc sense tots aquells i aquelles que les omplen de contingut.
Els Gaudí son la cita anual que homenatja a tots aquells professionals i experts que fan possible el cinema català, des dels actors fins als directors, guionistes i productors. Precisament, l’estudi que avui presentem es centra específicament en la part de l’engranatge que es situa rere les pantalles: els autors audiovisuals.
A l’informe Behind the screens. European survey on the remuneration of audiovisual authors [4], hi han participat més de 3.200 directors, guionistes i altres autors audiovisuals provinents de 26 països europeus, i a diferència de la recerca duta a terme fins ara (força específica i centrada en contextos locals), permet construir un conjunt únic de dades a partir de les quals es poden realitzar comparacions internacionals. Es tracta d’un estudi comparatiu molt exhaustiu, que posa en relleu la importància i presència del sector audiovisual. Ara bé, tal i com els mateixos autors afirmen, a voltes pot ser titllat de poc representatiu, en tant que només s’han enquestat autors audiovisuals que formen part d’alguna organització professional, fet que provoca un relegament dels més joves i emergents.
Behind the scenes d'un rodatge. Fotografia: Daan Stevens.
Els principals temes abordats són els que tenen a veure amb les condicions salarials i la satisfacció laboral que senten aquests professionals, i tenen en compte paràmetres com ara les característiques socioeconòmiques, el gènere i l’edat, factors que sovint poden ser motiu de desigualtats laborals.
A continuació us fem un recull d’algunes de les dades més rellevants extretes de les respostes dels enquestats:
Formació:
Combinar diferents feines:
Gènere:
Remuneració:
Condicions de treball i satisfacció laboral:
Pel que fa a les conclusions de l’estudi, algunes de les més significatives són les següents:
A banda de dades estadístiques i gràfics, l’estudi també inclou a mode de cites algunes de les opinions personals dels professionals enquestats i, a mode de reflexió, volem acabar compartint-vos-en un petit recull:
El més difícil com a directora és que t’empenyen a invertir els ingressos d’un projecte cinematogràfic en un altre, mai guanyo diners amb els meus treballs artístics, només amb la feina que m’encarreguen. Ser una dona embarassada i treballar sense cap seguretat financera és estressant, no tinc seguretat social per a la meva feina com a artista.
El problema radica especialment en els guionistes emergents que, per tal de signar un contracte estan disposats a signar qualsevol cosa, ja sigui perquè no coneixen les tarifes i “regles” a aplicar, o perquè estan massa contents de signar el que sigui. Crea un desagradable efecte de “dumping” per a altres escriptors. Hauríem de trobar una manera d’harmonitzar els contractes amb els salaris [...] i executar la llei, quelcom que no sol passar.
Tot el que he fet ha estat relativament exitós, les meves pel·lícules han sigut seleccionades per a grans festivals i han guanyat alguns premis. Pensava que avançaria cap a feines més ben pagades més ràpid. Tanmateix, quest no ha estat el cas. Crec que ser dona té alguna cosa a veure amb tot això.
PDF Behind the screens. European survey on the remuneration of audiovisual authors [4]
HTML Behind the screens. European survey on the remuneration of audiovisual authors [5]
Inicieu sessió [6] o registreu-vos [7] per a enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://www.filmdirectors.eu/
[3] http://www.scenaristes.org/
[4] https://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/eu-audiovisual-authors-remuneration-study-2019_final.pdf
[5] http://www.filmdirectors.eu/category/storyboard/
[6] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2019/patrimoni-marca-ciutat
[7] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[8] https://interaccio.diba.cat/node/8083