La nostra història està formada d’un teixit infinit d’històries. Des que naixem ens expliquen rondalles i llegendes que d’una manera subtil acaben conformant la nostra visió del món. James Finn Garne [2]r ja va reescriure un bon grapat de contes tradicionals passant-los pel sedàs del ‘políticament correcte [3]’. És clar, l’escriptor americà es mofava de la correcció política i el to naïf de la mala literatura infantil. Però obria una porta reveladora: si les rondalles de tota la vida han estat contades i transformades una vegada i una altra, per què no les llegendes?
Cada any a mesura que s’acosta el 23 d’abril se’ns bombardeja amb la imatgeria rònega i casposa del cavaller sanguinari, la princesa figaflor i el drac ferotge. La llegenda parteix d’un autèntic tribú de Capadòcia martiritzat l’any 303, que amb el temps esdevé mitificat com a guerrer. La llegenda ens remet a l’organització política i les estructures socials d’èpoques posteriors al personatge, temps de cavallers guerrers i creuades. L’estudi de Stefano Maria Cingolani [4], autor del llibre "Sant Jordi, una llegenda mil·lenària", descriu des de la biografia real fora d’epicitats [5], a l’actual Sant Jordi mític.
Lluny del Giorgos real, la figura de Sant Jordi és la d’una tradició cavalleresca, fidel, monàrquica i sobretot d’una gran càrrega heteropatriarcal. No és hora de començar a explicar la llegenda d’una altra manera?
De propostes de reescriptura de la llegenda de Sant Jordi n’hi ha a cabassos. Ens poden inspirar algunes com la de la Montse Sales [6], o la Tanitalga [7]. I projectes com el cas de Cardadeu [8], o la Santa Georgina [9] de l’Institut Moisès Broggi [10]. També hi ha cançons com les d’Ambauka [11] o els Desconeguts [12] que capgiren la tradició. Però us destaquem la perspectiva d’Ovella Xao [13] i Roba Estesa [14], qüestionant el paper de les 'Princepeses' de conte:
Així mateix us proposem aquests ingredients per cuinar una diada alternativa:
Coneixeu una altra llegenda possible?
_______________________________________________________________________
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://jamesfinngarner.com/
[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Politically_Correct_Bedtime_Stories
[4] https://ca.wikipedia.org/wiki/Stefano_Maria_Cingolani
[5] http://www.ccma.cat/catradio/alacarta/en-guardia-1714-2014/584-sant-jordi/audio/886553/
[6] http://blogueresdesantmarti.net/index.php/literatura-i-ficcio/llegenda-de-sant-jordi-o-com-un-altre-conte-es-posible/
[7] https://tanitalga.wordpress.com/2016/01/19/reescriure-sant-jordi-des-duna-mirada-feminista/
[8] https://diarieducacio.cat/educaciolocal/2020/03/05/cardedeu-un-municipi-transversalment-feminista-a-traves-de-la-coeducacio/
[9] http://teiximxarxes.cat/projecte/santa-georgina-2017
[10] http://institutbroggi.org/santa-georgina-2017/
[11] https://www.youtube.com/watch?v=WXM3Nw_tJ1E
[12] https://www.youtube.com/watch?v=VFwUnIpcV4o
[13] https://ca.wikipedia.org/wiki/Ovella_Xao
[14] http://www.somrobaestesa.cat/
[15] https://interaccio.diba.cat/node/7551