Iñaki Arrieta Urtizberea [2] (ed.) | Universitat del País Basc [3]
Publicació que aborda el complex procés de comunicació que implica exposar ja que intervenen una gran diversitat d’actors (polítics, patrocinadors, conservadors, comissaris, dissenyadors, tècnics, especialistes i visitats) que determinen i condicionen l’acció d’exposar. S’hi recullen set estudis de cas que expliquen aquesta complexitat i descriuen el procés de disseny i muntatge d’una sèrie d’exposicions realitzades a museus i centres patrimonials europeus i nord-americans.
Així, hi podeu trobar un treball de Xavier Hernández Cardona sobre l’exposició ‘Donec Perficiam’ al Born Centre Cultural [4] sobre l’assetjament i presa de Barcelona per part de les tropes de Felip V. L’autor analitza el procés de disseny i muntatge i el grau de supervisió política de l’exposició motivat per l’actualitat del tema plantejat i les relacions conflictives entre Catalunya i Espanya.
En aquest mateix sentit, Magdalena Mieri explica el procés de realització de tres exposicions al National Museum of American History [5] on s’hi abordaven qüestions d’immigració, explotació laboral i intervencions exteriors dels Estats Units. Els treballs de Joan Seguí sobre l’exposició permanent del Museu Valencià d’Etnologia [6] i l’obertura de la seva última sala el 2011 i el d’Arsenault i Desbiens sobre una exposició al Musée de la Civilisation [7] de la ciutat de Quebec, aborden també qüestions polítiques encara que no aflorin de manera nítida i tinguin més a veure amb el projecte museològic que amb l’expositiu.
El recull també inclou estudis de cas d’exposicions celebrades durant l’última dècada al Museum of Vancouver [8] o al Tensta Konsthall [9] d’Estocolm. Tots mostren el treball conjunt realitzat per científics, especialistes i tècnics a l’hora de dissenyar i materialitzar les exposicions. S’hi apunta també com, en alguns casos, el procés es fa encara més complicat, donat que les comunitats exposades (els punjabs a Vancouver, els mexicans als Estats Units o els inuit al Canadà) participen en major o menor grau en l’acció expositiva. Tanca la publicació un treball més teòric de Núria Serrat Antolí sobre la interactivitat en les exposicions com a estratègia clau per arribar al públic.
PDF El desafío de exponer: procesos y retos museográficos [10]
Inicia sessió [11] o registra’t [12] per enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://cercles.vtlseurope.com/search/query?term_1=arrieta&theme=CERC
[3] https://web-argitalpena.adm.ehu.es/listaproductos.asp
[4] http://elbornculturaimemoria.barcelona.cat/
[5] http://americanhistory.si.edu/
[6] http://www.museuvalenciaetnologia.es/
[7] https://www.mcq.org/fr/
[8] http://www.museumofvancouver.ca/
[9] http://www.tenstakonsthall.se/
[10] http://cercles.diba.cat/documentsdigitals/pdf/E160041.pdf
[11] https://interaccio.diba.cat/
[12] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[13] https://interaccio.diba.cat/node/6542