Us presentem dues guies de referència imprescindibles per a la feina diària de programadors i responsables d’organismes i equipaments públics, responsables de polítiques escèniques de les diferents administracions, i per a qualsevol professional que treballi en el sector de les arts escèniques.
La primera és la 'Guía legal y financiera de las artes escénicas en España [2]', editada per l’ Instituto Autor [3]de la SGAE i elaborada per Jaume Colomer [4], consultor especialitzat en arts escèniques, investigador i docent. L’objectiu és orientar sobre el marc legal i financer de les arts escèniques.
Inclou els apartats següents: una anàlisi de l’evolució històrica, situació actual i reptes de futur del sector; una explicació del marc jurídic amb una recopilació de la les principals lleis i normes vigents a escala internacional, estatal i autonòmica; una relació dels models i fonts de finançament atorgades des dels diferents nivells administratius, així com una explicació de les fórmules de finançament (s’hi inclouen tant les fórmules tradicionals com d’altres emergents o desconegudes en el nostre entorn); finalment, una recopilació de les principals ajudes públiques tant autonòmiques com estatals (subvencions, ajudes reintegrables, premis i beques) i dels programes europeus i internacionals.
A la segona, 'La gestión de festivales escénicos: conceptos, mirades y debates [5]', coordinada per Lluís Bonet [6] i Héctor Schargorodsky [7], diversos grups d’acadèmics, especialistes i responsables de festivals de l’Estat, d’Europa i d’Amèrica Llatina, analitzen en profunditat, reunits en diferents sessions de treball, l’organització i gestió de festivals escènics.
S’hi examina el concepte de festival des d’un punt de vista teòric, es plantegen alternatives de gestió i cooperació i s’hi estudien les dinàmiques socials i artístiques on s’ubiquen. S’hi mostra la evolució històrica i actual dels festivals escènics a Espanya i Argentina, i una panoràmica dels grans festivals escènics de l'Amèrica del Sud. Finalment, s’hi reprodueixen els debats que van tenir lloc als seminaris celebrats a Buenos Aires i Girona.
Destaquem les contribucions d’Emmanuel Négrier, que reflexiona sobre el fenomen de la festivalització; d’Àngel Mestres, que reclama que els festivals no es valorin només des del seu rendiment econòmic; de Lluís Bonet, que reflexiona sobre el procés d’elaboració del projecte artístic d’un festival, i de la productora mexicana Marisa de León, que descriu amb detall els processos que intervenen en l’organització operativa d’un festival.
Podeu consultar aquests llibres al Centre d'Informació i Documentació [8].
Inicia sessió [9] o registra’t [10] per enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://cercles.vtlseurope.com:8098/lib/item;jsessionid=64ED99430C92424306081CC3E55D6315?id=chamo:10629&theme=CERC
[3] http://www.institutoautor.org/
[4] http://publicsculturals.blogspot.com.es/
[5] http://cercles.vtlseurope.com:8098/lib/item?id=chamo:10579&theme=CERC
[6] http://lluisbonet.blogspot.com.es/
[7] http://www.connectcp.org/profiles/profile.php?profileid=1366
[8] http://cercles.diba.cat
[9] https://interaccio.diba.cat/
[10] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[11] https://interaccio.diba.cat/node/3225