SMart [2] | Pour la Solidarité [3]
El sector cultural i creatiu s’inscriu sovint dins el model d’empresa social perquè l’objectiu primer de les seves produccions no és lucratiu sinó cultural i artístic i perquè comparteix nombrosos punts comuns amb aquest model. En quin punt la cultura i l’economia social es relacionen i com fan d’aquesta aliança un motor per al desenvolupament dels territoris? L’empresa social SMart i el ‘think tank’ europeu ‘Por la Solidarité’ tracten de respondre a aquetes qüestions en aquestes dues publicacions, una dedicada a la realitat de França i l’altre a la regió valona de Bèlgica.
Aquests dos quaderns, números 34 i 35 de la col·lecció ‘Cahiers pour la solidarité’, tenen el propòsit de ressaltar les interseccions existents entre cultura i economia social i identificar, a través de bones pràctiques i recomanacions, estratègies concretes per desenvolupar projectes culturals i artístics inscrits dins la nova economia social. L’objectiu general és mirar de respondre a les necessitats dels territoris dins una lògica de transició econòmica, social i mediambiental.
Cada un dels quaderns, a la primera part, defineix els sectors de la cultura i de l’economia social en funció del paper que poden jugar dins les societats en transició francesa i valona. A continuació, s’hi expliquen els vincles entre cultura i economia social a través dels aspectes que comparteixen i dels reptes d’ordre econòmic, tecnològic i social als qual han de fer front. Sandrino Graceffa [4], responsable de SMart, completa aquesta primera part amb una anàlisi sobre aquestes qüestions.
La segona part de cada un dels quaderns es dedica a les polítiques públiques en matèria d’economia social i cultura i, principalment, a les bones pràctiques que demostren l’impacte de la cultura sobre el desenvolupament local i la innovació, o descriuen els projectes culturals realitzats sota la forma d’empresa social. I s’hi expliquen polítiques i bones pràctiques europees, franceses i valones.
Finalment, es presenten una sèrie de recomanacions per establir vincles efectius entre aquest model d’emprenedoria alternatiu i la cultura. L’objectiu és, segons els autors, convertir el sector cultural en un motor econòmic per a la innovació social, per a la creació ocupació i per a la cohesió social a França, a Valònia i a tota Europa.
Inicia sessió [7] o registra’t [8] per enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://www.smartfr.fr/
[3] http://www.pourlasolidarite.eu/
[4] http://smartbe.be/fr/news/sandrino-graceffa-prend-la-direction-de-smart/
[5] http://cercles.diba.cat/documentsdigitals/pdf/E150176.pdf
[6] http://cercles.diba.cat/documentsdigitals/pdf/E150175.pdf
[7] https://interaccio.diba.cat/
[8] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[9] https://interaccio.diba.cat/node/5887