PROGRAMA DE LES JORNADES INTERACCIÓ 15

Interacció s’ha consolidat com el punt de trobada entre els responsables i professionals de la cultura, essent un referent de debat i aportació d’idees en aquest àmbit. Com a espai de trobada, Interacció ha sabut agrupar gestors, creadors, pensadors i investigadors tant del sector públic com del privat i associatiu. La presència de figures internacionals de primera línia i la qualitat dels sessions és un tret d’identitat d’aquesta iniciativa de l'Àrea de Cultura, que ja compta amb una dilatada història que es remunta a l’any 1984.

Els dies 2, 3 i 4 de desembre de 2015 se celebrarà a les instal·lacions del CERC i el CCCB una nova reunió d’Interacció on el CERC i la comunitat de gestors, responsables i experts en polítiques i gestió cultural  tenen una nova cita per reflexionar i debatre sobre el seu àmbit de treball.

Com en anteriors edicions, Interacció està adreçada, de manera preferent, a tècnics i responsables culturals en els diferents àmbits de la gestió, creació o difusió, amb caràcter de convocatòria estatal i internacional.

L’edició d'enguany girarà al voltant de la reflexió sobre l’avaluació dels 36 anys de polítiques culturals locals amb l’objectiu de cercar noves línies de treball, al mateix temps que es detectaran les tendències que poden suposar una aportació innovadora de cara al futur de les esmentades polítiques. Seguint el format inaugurat fa dos anys, Interacció es desenvoluparà en una doble versió presencial i virtual, per dotar de contingut els espais de treball i facilitar-ne la connexió.

A partir d’aquest esquema Interacció es dividirà en quatre blocs diferents. El primer serà eminentment virtual i els altres tres es desenvoluparan de manera presencial i virtual alhora durant la celebració d’Interacció. Els blocs són els següents:

*Eix transversal-Panorama: L’anàlisi de les polítiques culturals dels del 1978 fins a l’actualitat.

*El paper dels creadors i la creació en la gestió cultural

*Com es dibuixen les noves fronteres entre espais físics i virtuals

*Pros i contres de la gestió comunitària de la cultura

La trobada presencial dels dies 2, 3 i 4 de desembre ha de ser la culminació d’un procés de treball  que s’inicia ara i fins el mes de desembre, en que es treballarà en el marc de la comunitat virtual, tot estimulant el debat tant amb les aportacions que fem des del CERC com amb la publicació d’articles, la gravació d’entrevistes etc.

Interacció, així doncs, és un bon marc per debatre si s’està obrint una escletxa entre les polítiques culturals dels ajuntaments i les municipals, o bé si més aviat anem cap a espais de confluència, de treball mutu i de cooperació, tot posant en crisi la idea de l’ajuntament que regeix la major part de l’oferta cultural del municipi, en un temps en què sembla prou clar que les institucions ja no poden actuar al marge de l’opinió, la participació i la gestió de la ciutadania. Tots aquestes aspectes els volem analitzar a partir d’un procés de debat i reflexió mitjançant la Comunitat Virtual d’Interacció. La trobada presencial del mes de desembre serà la culminació d’aquest procés que reflectirà diverses postures sobre el present i el futur de les polítiques culturals, les quals ens ajudaran a respondre  les preguntes plantejades en aquesta edició.

Juanjo Puigcorbé i Benaiges

Diputat Delegat de Cultura