Aquesta setmana, l’Institut Català de la Salut i el MNAC amb la col·laboració d’Arts in Health International Foundation [2] organitzen el I Simposi Internacional d'Arts en Salut [3] en el que, durant dos dies, es presentaran diferents projectes i experiències desenvolupades en el nostre territori.
Ja en les darreres jornades d’Interacció21 [4] es va tractar la relació entre cultura i salut, i com la pràctica d’activitats culturals per part de la població millora la salut comunitària.
Paral·lelament, en aquesta comunitat us hem anat donant a conèixer els projectes i les publicacions que ens han semblat rellevants sobre aquest tema. Els podeu recuperar mitjançant l’etiqueta “Salut” [5].
Però, què s'ha publicat durant aquest darrer any? Us en fem un breu recull.
S’acaba de publicar a la revista Mnemosie: revista catalana de museologia l’article sobre el projecte Recuperart-19 [6] escrit per Sonia Blasco i Janina Berzosa, del Servei de Museus i membres d’aquesta comunitat. On expliquen els seus orígens, la seva posada en marxa i mostren com es va començar a estrènyer la relació entre el Departament de Cultura i el de Salut, que és la base d’altres projectes en aquest àmbit.
Museus participants de Recuperart-19 | © ICS
En el número anterior de la revista, publicat el 2022, trobem dos articles que posen el focus en col·lectius ben diferents. D’una banda, els infants.A Del museu a l’hospital: apropem el patrimoni cultural als infants hospitalitzats [7], Àngels Fernández Canals, arqueòloga i tècnica del Museu d’Història de Tarragona, explica el disseny d’un projecte d’inclusió social que, a través de l’educació museística, vol fer accessible el patrimoni cultural als hospitals. I exposa la prova pilot realitzada entre el Museu d’Alcover [8] i l’Hospital Residència Sant Camil. D’altra banda, la gent gran. A Museus i gent gran. Què podem fer? [9], Maria Teresa Pérez Testor, assessora de programes participatius i d’accés a la cultura per a persones grans, fa una recopilació de les activitats realitzades per diferents institucions i entitats des de l’inici de la pandèmia i destinades al col·lectiu de la gent gran.
La revista Arte, individuo y sociedad, de la Universidad Complutense publica l’article “Arte, salud comunitària y COVID-19: ¿qué ha pasado? ¿qué podemos hacer? [10] de Noemí Ávila [11], doctora en belles arts i antropòloga social i cultural que des del 2011 fa recerca en el camp de la prevenció, la promoció de la salut i la salut comunitària, explorant les possibilitats de l'art i les aliances intersectorials, i implicant agents socials i culturals en projectes d'art i salut. En aquest article fa un repàs de les accions dutes a terme durant els mesos de la pandèmia i planteja com es pot aprofitar tot el coneixement assolit per retornar-lo en forma d’experiències adreçades a infants i joves.
Make Handwashing Fun | Rin Shimizu | Disponible a: Make Handwashing Fun! (talenthouse.com) [12]
En l’àmbit europeu, trobem el projecte internacional Inclusive memory. Inclusive museums for well-being and health thorugh the creation of a new shared memory [13] finançat i desenvolupat pel programa Erasmus+ Programme KA220-HED i amb la participació de cinc països: UNED i Institut Català de la Salut (Espanya), Universita degli Studi di Modena e Reggio Emilia i Zètema Progetto Cultura srl (Itàlia), Universidade Aberta (Portugal), Haskoli Islands (Islàndia), Inter Alia (Grècia). La idea central del projecte neix de la premissa dels beneficis potencials de les arts i de la cooperació entre institucions educatives, institucions sanitàries i d'atenció social i museus per a la millora del benestar i la salut de les persones. Durant els darrers mesos del 2022 han començat a publicar els primers informes. En destaquem: Desk research on the use of Museums as Inclusive Spaces and Learning contexts for Health and Wellbeing development [14], és una investigació sobre programes i activitats educatives específiques impulsades des de diferents contextos culturals i museístics i orientades a la promoció de la inclusió social; Handbook on the use of technology for inclusive educational activities in museum context [15] és un manual d’ús de les tecnologies digitals en les activitats dels museus que tenen com a objectiu la promoció del benestar integral (esfera de la salut, àmbit pedagògic i àmbit psicològic) del seu públic; Catalogue of best-practices of initiatives and actions to transform Museums into Inclusive Spaces [16] és un recull de bones practiques adreçat a personal de museus, personal sanitari, docents i de serveis socials, amb la intenció de facilitar-los exemples d’accions realitzades en museus amb la idea de millorar la seva capacitat d’inclusió.
Acabant l’any, el projecte CultureForHealth [17] coordinat per Culture Action Europe [18], publica el seu informe CultureForHealth Report: Culture’s contribution to health and well-being. A report on evidence and policy recommendations for Europe [19] (versió revisada, desembre 2022) amb l’objectiu d’evidenciar l’efecte positiu de les activitats artístiques i culturals en la salut.
Finalment, volem recomanar-vos tres llibres del fons del Centre d’Informació i Documentació sobre arts i salut i que teniu a la vostra disposició. (Cliqueu en les imatges per a més informació)
_______________________________________________________
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://artsinhealthfoundation.org/web/
[3] https://ics.gencat.cat/web/.content/Assistencia/Arts-en-salut/Simposi_europeu_artsensalut/Programa-simposi-EACH-23.pdf
[4] https://interaccio.diba.cat/blogs/2021/11/interaccio21-cronica
[5] https://interaccio.diba.cat/tags/salut
[6] http://revista.museologia.cat/ct/article/recuperart-19-un-exemple-de-com-els-museus-poden-contribuir-a-millorar-la-salut-i-el-benestar-de-les-persones-225
[7] http://revista.museologia.cat/ct/article/del-museu-a-l-hospital-apropem-el-patrimoni-cultural-als-infants-hospitalitzats-213
[8] http://museualcover.com/
[9] http://revista.museologia.cat/ct/article/museus-i-gent-gran-qu-podem-fer-222
[10] https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/72494
[11] https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=783707
[12] https://unitednations.talenthouse.com/artworks/2300393
[13] https://piattaformaintellect.it/portale/index.php/inclusive_memory/
[14] https://piattaformaintellect.it/portale/wp-content/uploads/2022/09/Download-PR1-Report.pdf
[15] https://piattaformaintellect.it/portale/wp-content/uploads/2022/10/Download-PR2-Report.pdf
[16] https://piattaformaintellect.it/portale/wp-content/uploads/2022/10/Download-PR1-A4-Report.pdf
[17] https://www.cultureforhealth.eu/
[18] https://cultureactioneurope.org/
[19] https://www.cultureforhealth.eu/app/uploads/2023/02/Final_C4H_FullReport_small.pdf
[20] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=46578
[21] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=46615
[22] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=46572
[23] https://interaccio.diba.cat/node/9145