Conxa Rodà [2]
Les competències digitals són cada vegada més necessàries en qualsevol àmbit de la cultura i, especialment, en el dels museus [3]. Els perfils professionals del món museístic requereixen unes aptituds específiques per fer front a una societat canviant – evidenciades amb la pandèmia – per tal d’oferir experiències que involucrin els visitants habituals i conquerir nous públics.
L’experta en estratègies digitals Conxa Rodà [2] ha elaborat un exhaustiu recull de més de 300 pàgines que aborda les competències digitals més demandades i que pretén ser una eina útil per als professionals dels museus i d’altres organitzacions culturals, de l’àmbit acadèmic i càrrecs públics.
Aplicació online del Museu de l’Acròpolis que permet als usuaris navegar a través d’una línia del temps interactiva | xronologio.theacropolismuseum.gr [4]
El document “Digital profiles/skills in museums today” abasta aspectes digitals estratègics relacionats amb l’experiència i la participació dels visitants dels museus, la creació de continguts, la comunicació o la seva avaluació.
En aquest recull hi trobem gràfics, llistats i extractes bibliogràfics sobre departaments i funcions digitals existents a museus d’arreu del món, exemples d’ofertes laborals i les competències digitals sol·licitades, recursos per a la formació i l’aprenentatge, testimonis d’experts i referències sobre el panorama de treball post-Covid.
L’interès d’aquest document recau, tant en l’extensió de la mostra, com en la facilitat per accedir a les fonts i documents originals mitjançant els enllaços proporcionats per a cada entrada, fet que permet obtenir-ne una visió en profunditat i contextualitzada.
L’autora aporta, així mateix, unes reflexions finals que recollim tot seguit:
Existeix una gran necessitat de millorar la formació i adquisició de capacitats digitals perquè els museus puguin afrontar amb èxit els reptes digitals i la seva transformació en el context actual.
Qualsevol funció en el museu ha d’estar preparada per fer front a la qüestió digital, motiu pel qual l’aprenentatge ha de ser constant.
Els museus, en general, es queden enrere pel que fa a la transformació digital.
Els museus necessiten incorporar als seus equips perfils digitals altament qualificats, urgentment.
Les funcions relacionades amb l’estratègia, l’experiència i la participació digitals estan en auge i no paren de sorgir nous perfils.
La qüestió digital cal que s’abordi de forma holística i estratègica a tota l’organització.
Podeu consultar i descarregar-vos l’informe:
Rodà, C. (2022). Digital profiles/skills in museums today. www.researchgate.net/publication/358119304_Digital-Profiles-Skills-in-Museums_v3_ConxaRoda_2022 [5]
_____________________________________________________________________
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://interaccio.diba.cat/members/rodalc
[3] https://interaccio.diba.cat/blogs/2021/continguts-digitals-museus-cronica
[4] https://xronologio.theacropolismuseum.gr/en/-6000/2022
[5] https://www.researchgate.net/publication/358119304_Digital-Profiles-Skills-in-Museums_v3_ConxaRoda_2022
[6] https://interaccio.diba.cat/node/8907