COFAE [2] | I. Fernández, P. Llacuna
La internacionalització seria una assignatura pendent en les fires d’arts escèniques segons un informe que acaba de publicar COFAE [2], la coordinadora de fèries d’arts escèniques de l’Estat espanyol, del qual es desprèn que en molts dels casos analitzats no es disposa d’un pla d’objectius definit a mitjà i llarg termini, ni es compta amb una dotació de recursos que permetin la seva estabilitat en el temps. FiraTàrrega [3], la Fira Mediterrània de Manresa [4], la Fira de Teatre de Titelles de Lleida [5], el Trapezi de Reus [6] i la Mostra d’Igualada [7] formen part d’aquesta associació.
L’informe, que recull dades de 12 de les fires associades des de 2007 fins a 2019, permet analitzar com ha sigut la presència de professionals internacionals en les fèries i establir una sèrie de reflexions per entendre com s’han produït aquestes incursions en diverses vessants de la internacionalització. Quant a les fires catalanes, com que la Mostra d’Igualada i el Trapezi de Reus s’han associat amb posterioritat, no s’inclouen en l’anàlisi.
Llotja de professionals a Firatàrrega | Firatàrrega
Els resultats mostren que un 80% de les entitats internacionals que assisteixen a les fires ho fan de forma puntual i només el 20% restant mostra cert grau de fidelització. Cal destacar, però, el cas de FiraTàrrega, que es desmarca de la resta d’experiències i acull a gairebé la meitat (un 46,4%) de les entitats provinents d’altres països que assisteixen a alguna de les fires. Més enllà de centrar-se només en l’arribada d’entitats internacionals, FiraTàrrega compta amb una estratègia permanent i està present en fòrums i festivals internacionals, dinamitzant l’exportació de companyies d’arts escèniques, esdevenint una de les seves fortaleses. El rànquing el segueixen la Fira Mediterrània de Manresa, amb el 16,9% d’assistents internacionals, i la Fira de Teatre de Titelles de Lleida, que ocupa la quarta posició amb el 6,9%.
Cal recordar que, a diferència dels festivals d’arts escèniques, la missió de les fires és esdevenir un mercat per a la promoció i l’exportació de les companyies del territori, amb la intenció d’aconseguir un impacte econòmic en els productes que presenta.
Podeu consultar i descarregar-vos el document:
Fernández, I.,i Llacuna, P. (2020). [8] La internacionalización en las ferias: realidad o entelequia. [8]COFAE. https://www.cofae.net/ [9]
_______________________________________________________________________
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://www.cofae.net/
[3] https://www.firatarrega.cat/
[4] https://firamediterrania.cat/ca/
[5] https://firatitelles.blogspot.com/
[6] https://www.trapezi.cat/
[7] https://mostraigualada.cat/
[8] https://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/76761614074445.pdf
[9] https://www.cofae.net/documentos.php
[10] https://interaccio.diba.cat/node/8551