El Comitè per l’Educació i l’Acció Cultural de l’ICOM (CECA) va publicar a finals del passat any el darrer número de la col·lécció ICOM Education. Si el número anterior es dedicava a analitzar el significat actual del concepte "acció cultural", aquest últim es centra en la qüestió de l’educació i mediació, un concepte amb connotacions certament diferenciades en funció de l’idioma emprat. Al món anglosaxó, l’educació és tant de tipus formal com informal i fa referència a totes les etapes de la vida, mentre que per les llengües llatines el mot s’associa més específicament a l’escola i a la criança de les nenes i nens per part dels seus pares.
Així doncs, l’objectiu d’aquest vint-i-novè número d’ICOM Education és explorar la noció d’educació als museus, aprofundint en el debat teòric i enriquint el coneixement amb exemples concrets de la pràctica museística.
Els articles que composen el monogràfic s’organitzen sota 5 capítols temàtics titulats:
A banda dels articles i estudis de cas també s’inclou una secció dedicada a la investigació, i l’apartat "Mercat d’idees" presenta alguns exemples concrets que reflecteixen la diversitat dels projectes educatius dels museus arreu del món. L’última secció tracta una qüestió de rigorosa actualitat per l’ICOM: el rebuig de la nova definició de museu, a la qual el CECA es suma pel fet que la definició proposa omet el terme "educació".
Ian Schneider | Unsplash
Dins del segon bloc temàtic del monogràfic hi trobareu un article de les educadores Ashley Mask i Myriam González [2] (2020), membre d’Interacció, que porta per títol "Advocacy for museum educators and the power of words: a comparison between New York city and Barcelona realities". Aquest treball a quatre mans busca comparar la realitat dels professionals de l’educació als museus en dues ciutats: Nova York i Barcelona. Malgrat que ambdós ecosistemes responen a models econòmics i legislatius diferents, les autores observen que la precarietat i la falta de reconeixement laboral i social dels professionals és compartida, i s’està posant encara més de manifest a causa de la de crisis provocada per la pandèmia de la covid-19.
González, M., i Mask, A., 2020, p.149
Podeu consultar i descarregar-vos el document:
Stéphanie Wintzerith, S (ed.). (2020). Museum education/ Médiation culturelle - éducation muséale/ Educación museal - mediación cultural [3]. ICOM (CECA) http://ceca.mini.icom.museum/ [4]
___________________________________________________
Podeu trobar més informació de l’article González, M., i Mask, A. (2020). Advocacy for museum educators and the power of words: a comparison between New York city and Barcelona realities. Dins Stéphanie Wintzerith, S (ed.), Museum education/ Médiation culturelle - éducation muséale/ Educación museal - mediación cultural (p. 135-149). ICOM (CECA) aquí:
González, M. (2021, gener 25). En defensa de los educadores de museos y el poder de las palabras [5] . El museo transformador https://www.elmuseotransformador.org/ [5]
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://interaccio.diba.cat/members/gonzalezsm
[3] https://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/icomeducation29-compresse-avec-compression.pdf
[4] http://ceca.mini.icom.museum/publications/icom-education/
[5] https://www.elmuseotransformador.org/en-defensa-de-los-educadores-de-museos-y-el-poder-de-las-palabras/
[6] https://interaccio.diba.cat/node/8531