Han perdut els museus les funcions per a les quals han estat creats? Les figures de l’artista i de la societat han quedat relegades a un segon pla? Quina instrumentalització es fa d’aquestes institucions per part de la política cultural? Quin paper juguen els processos artístics i socials del seu entorn? Què hi ha de les missions que fonamenten els museus? Cancel·lació d’activitats i projectes, baixada d’ingressos dels artistes i dels professionals de la cultura i, fins i tot, el tancament d’institucions museístiques. S’obre la capsa de Pandora dels museus.
A tall de manifest, Daniel G. Andújar difon un missatge d’emergència per a la reconversió de les indústries culturals [3] en un moment que titlla de ‘col·lapse’ i que planteja com una oportunitat de canvi per explorar nous camins i dur a terme transformacions radicals en l’ecosistema de l’art que cerquin un espai sostenible i obert, que convidi a la reflexió, l’emancipació i el desenvolupament de la societat.
L’artista apunta que el concepte d’indústria cultural, íntimament lligat al model neoliberal, necessita ara ser desmantellat i reconvertit radicalment per acabar amb models ‘anacrònics, poc democràtics i poc transparents’. Aspectes com la precarietat laboral que ha acompanyat la comunitat artística i els equips dels museus – que s’ha vist agreujada amb la pandèmia de la COVID-19 –, la ‘turistificació’ dels museus, uns pressupostos minsos i desequilibrats en favor de les infraestructures i un aparell institucional que desconfia de l’artista, són només alguns dels elements que identifica com vicis d’aquest model.
Exposició el Tercer Estat, La Virreina | ICUB
En aquest context, Andújar aposta per recuperar i actualitzar l’Estratègia per a les Arts Visuals [4] de 2011, un document resultant del primer procés de reflexió iniciat per l’administració de l’Estat conjuntament amb les associacions d’artistes visuals, que va recollir moltes reivindicacions històriques del sector i que seria, en bona part, vigent en l’actualitat. Aquesta estratègia, però, no s’ha arribat a implementar per cap govern.
Daniel G. Andújar és artista visual, teòric i activista. Les noves tecnologies de la comunicació i els seus efectes en la democràcia i les desigualtats han acompanyat la seva pràctica artística i pensadora. El seu blog [2] recull moltes d’aquestes reflexions. Recentment ha estat present a La Virreina Centre de la Imatge amb la seva exposició El Tercer Estat [5].
___________________________________________________________________________
Andújar, D. G (2021, febrer 10). Por el desmantelamiento de la industria cultural en las artes visuales [Entrada blog]. Danielandujar.org. Recuperat 15 febrer 2021, 23 maig 2015, de https://danielandujar.org/2021/02/10/por-el-desmantelamiento-de-la-industria-cultural-en-las-artes-visuales/ [3]
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://danielandujar.org/
[3] https://danielandujar.org/2021/02/10/por-el-desmantelamiento-de-la-industria-cultural-en-las-artes-visuales/
[4] https://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/estrategia_aavv.pdf
[5] https://ajuntament.barcelona.cat/lavirreina/ca/exposicions/el-tercer-estat/433
[6] https://interaccio.diba.cat/node/8514