Sergi Mosteiro, Isabel López | Gabinet Tècnic. Departament de Cultura. Generalitat de Catalunya [2]
Més de tres quartes parts de la població catalana escolta música de manera habitual però no tothom té els mateixos gustos musicals, l’escolta a través dels mateixos mitjans ni en el mateix format. El gènere musical més escoltat per la població catalana és el pop-rock (66,7 %), amb un perfil de seguidors heterogeni. Pel que fa a la resta de gustos musicals, es troba un patró més definit, com la música melòdica i de cantautor, on la població que l’escolta són majoritàriament dones nascudes en la dècada dels 50. El grup que més s’adapta a altres estils però, són els que escolten música clàssica, segons dades proporcionades per les dues onades de ‘l’Enquesta de participació cultural 2013 i 2014’ realitzada pel Departament de Cultura.
El telèfon mòbil és el dispositiu més usat pels joves per escoltar música. El 63,3% dels nascuts als anys 90 escolten música a través d’aquest aparell. No obstant, el dispositiu més habitual en les diferents franges d’edat per escoltar música és la ràdio. Més de la meitat dels catalans declaren fer-ho a través d’aquest aparell. Els dos dispositius que el segueixen quant a freqüència d’ús són l’ordinador (26,6 %) i el telèfon mòbil (18,9 %), que han desplaçat el tradicional equip de música (17,2 %) o, fins i tot, els reproductors d’MP3 o MP4 (10,1 %).
La inclusió de la dimensió generacional permet identificar, però, alguns comportaments diferenciats. Escoltar música a través d’un aparell de ràdio convencional és un hàbit propi de persones nascudes al voltant dels anys cinquanta (69,2%) i seixanta (69,8%). En canvi, escoltar música a través de l’ordinador és un hàbit molt més estès entre els nascuts en la dècada dels vuitanta (51%) qui, a més, són els que més han incorporat dispositius com els reproductors d’MP3 o MP4 (18,5%) o, fins i tot, les tauletes (4,5 %).
Pel què fa a l’assistència a concerts, un 33,8 % de la població catalana declara haver assistit a algun concert al llarg de l’any 2014. La freqüència mitjana d’assistència a música en viu se situa al voltant dels 3-4 concerts l’any, bona part dels quals són gratuïts (44,9 %). Els concerts de música flamenca, llatina o folk són els que presenten un públic més transversal generacionalment.
L’any 2014, però, un 18,7 % de la població declarava haver vist concerts per Internet, via Youtube, Vimeo o plataformes de reproducció en temps real (streaming). De nou, el factor edat determina l’ús d’aquestes plataformes. El perfil de les persones que miren concerts per Internet se situa a l'entorn de la generació dels vuitanta (28,0 %) i, sobretot, dels noranta (38,4 %).
PDF Els hàbits musicals a Catalunya [3]
Inicia sessió [4] o registra’t [5] per enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://www20.gencat.cat/portal/site/CulturaDepartament/menuitem.01121f9326561a075a2a63a7b0c0e1a0/?vgnextoid=83f1fcd88a5fa010VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=83f1fcd88a5fa010VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default
[3] http://cercles.diba.cat/documentsdigitals/pdf/E150194.pdf
[4] https://interaccio.diba.cat/
[5] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[6] https://interaccio.diba.cat/node/5937